Hopp til innhald

KVL801 Karriereveiledning og karrierelæring: teorier og prinsipper

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Videreutdanning på masternivå, deltidsstudium for karriereveiledere i skolen og andre sektorer, og dem som ønsker å bli karriereveiledere.

Karriereveiledning i individperspektiv er ett av to emner i Karriereveiledning. I emnet gis det teoretisk og praktisk innføring i karriereteorier og karriereveiledningsmetoder.

Innhold:

  • Innføring i fagområdet
  • Teorier og metoder i karriereveiledning
  • Karrierekompetanse
  • Faktorer som påvirker karrierevalg
  • Bruk av veiledningsverktøy
  • Frafall

Læringsutbytte

Målet med emnet er å få kunnskap om hva som påvirker karrierevalg og karriereutvikling, hvilke utfordringer veisøkere møter i forhold til karrierevalg, og hvordan en gjennom veiledning kan hjelpe dem i valgprosesser og overganger. Studenten får muligheter til å reflektere over egen praksisutøvelse og lære om ulike metoder som kan brukes i karriereveiledning.

Studenten skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha avansert kunnskap om sentrale teorier og tilnærminger om karriereutvikling og karrierevalg.
  • Ha inngående kunnskaper om hva som påvirker karrierevalg og frafall og vite hvordan denne kunnskapen kan brukes i veiledningsarbeidet.
  • Kunne se karriereveiledning i et livsløpsperspektiv

Ferdigheter

  • Beherske og analysere ulike karriereveiledningsmetoder og ha kunnskap om metodenes teoretiske grunnlag og verdigrunnlag, samt forholde seg kritiske til ulike informasjonskilder
  • Kunne tilpasse karriereveiledningen til ulike grupper og ut fra individuelle behov.

Generell kompetanse

  • Ha innsikt i etiske problemstillinger i karriereveiledning
  • Kunne dokumentere og analysere karriereveiledningsfaglige problemstillinger og egen veiledningspraksis.
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidet med karriereveiledning, og begrunne valg faglig og didaktisk.
  • Ha kunnskaper om bruk av veiledningsverktøy og kunne vurdere verktøyet kritisk.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som et nett- og samlingsbasert studium. Det er 3 studiesamlinger à to dager. 2 samlinger gjennomføres med oppmøte i Bergen og 1 samling er digital. Det er obligatorisk fremmøte på samlingene. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver, selvstudium og nettbaserte læringsaktiviteter. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.  

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, både på og mellom samlingene. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksisutøvelse.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse og oppgaver) må være utført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er tilstede på samlingene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Oppgaver

Det er 3 skriftlige oppgaver i emnet. De to første oppgavene er på ca. 1500 ord og den siste oppgaven er på ca. 3000 ord. 

Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge arbeidskrav. Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Digital individuell muntlig eksamen. Ca. 30 min.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling).

Mer om hjelpemidler