MAFYS102 Kropp, bevegelse, helse og sykdom
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Dette emnet omfatter grunnlagstenkning om kropp, bevegelse, funksjon, helse og sykdom. Naturvitenskapelige, humanistiske og samfunnsvitenskapelige begreper og perspektiver relateres til praksisnære problemstillinger i fysioterapi. Det legges vekt på å klargjøre hva de ulike perspektivene representerer, deres vitenskapsfilosofiske forutsetninger, og hvordan de kan bidra til å belyse forskjellige aspekter ved fysioterapifaget.
Innhold
- Kroppsforståelse, funksjon og bevegelser
- Helse- og sykdomsforståelse
- Kategorisering av helseplager og kliniske utfordringer
- Kultur og levekårs betydning for helse og sykdom
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om ulike måter å forstå kropp, bevegelse, helse og sykdom på
- har inngående kunnskap om kropp og bevegelse fra et naturvitenskapelig, fenomenologisk, sosialt og relasjonelt perspektiv
- har avansert kunnskap om ulike måter å forstå utvikling, læring og kontroll av bevegelser på
- har kunnskap om sentrale vitenskapsfilosofiske tradisjoner, med relevans for fysioterapi
Ferdigheter:
Studenten...
- kan beskrive og analysere hvordan levekår virker inn på bevegelsesmønstre, kroppslige vaner og funksjonsproblemer
- kan beskrive og analysere muligheter for endring av bevegelsesmønstre, kroppslige vaner og funksjonsproblemer hos individet
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori med relevans for fysioterapifaget
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å analysere sammenhenger mellom teori, og tilnærmingsmåter til kropp, bevegelse, helse og sykdom innen fysioterapipraksis
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å identifisere og reflektere rundt ulike tenkemåter slik de kommer til uttrykk i litteratur, forskning og fysioterapipraksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert. Undervisnings- og læringsformer består av forelesninger, plenumsdiskusjoner og litteraturseminar. I tillegg kommer gruppearbeid, videokonferanser og selvstudium. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende læringsaktivitet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
Litteraturseminar med presentasjon av tekst og tilbakemelding til medstudenter. Studentene har 2 forsøk.
Læringsaktiviteten er gyldig i 5 påfølgende semestre.
Vurderingsform
Oppgave
4000 ord (+/- 10%).
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler