MBA511 Barnehagen som danningsarena og barnehagelæreres profesjonsoppdrag
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester.
Sentralt i dette emnet er en kritisk forskningsbasert utforsking av barnehagelærerens oppdrag. Profesjonsoppdraget analyseres i pedagogiske grunntekster, i politiske styringsdokumenter og i læreplaner. Studenten vil møte både klassiske og nyere pedagogiske og didaktiske tekster som tar fatt i samfunnsutfordringer for barnehagelærere og profesjonens bakgrunn i historiske og nåtidige forestillinger om barn og barndom.
Barnehagefaglige kjernebegrep som barns utvikling, lek, læring og danning blir kritisk utforsket i ulike tekster.
Nasjonale og internasjonale styringsdokumenter blir analysert og kontekstualisert.
Emnet er tilgjengelig for internasjonale studenter med tilstrekkelige forutsetninger.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagelæreres profesjonsoppdrag
- har avansert kunnskap om forskning i læreplanteori og didaktikk
- har inngående kunnskap om vilkår for barns utvikling, lek og danning
- har inngående kunnskap om barne- og barndomsforståelser før og nå
Ferdigheter
Studenten
- kan presentere analyser av faglige tekster og politiske styringsdokumenter med kobling til relevant forskning
- kan arbeide systematisk, analytisk og kritisk med kjernebegrepene barns utvikling, lek, læring og danning med kobling til relevant forskning
- kan faglig og personlig begrunne pedagogiske og didaktiske valg og praksiser
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide analytisk
- kan artikulere profesjonsoppdraget
- kan lese og skrive akademiske tekster
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
I tillegg til forelesninger vil seminar være en dominerende arbeidsform, der studentene presenterer og diskuterer analyser av ulike tekster.
Det gis veiledning i forbindelse med arbeidskrav og semesteroppgave.
Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1: Tekstanalyse. Studenten skal presentere en forskningsfundert analyse av et styringsdokument eller en pedagogisk tekst og gi tilbakemelding på medstudenters presentasjoner. Presentasjonen er muntlig med skriftlig dokumentasjon (f.eks. en digital presentasjon)
- Arbeidskrav 2: Akademisk tekst. Studenten skal skrive en akademisk tekst om danningsforståelse, lek og læring i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv.
Retningslinjer for arbeidskrav gis ved semesterstart.
Det vil bli gitt én (1) ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i to (2) år etter godkjenning.
Vurderingsform
Semesteroppgave.
Denne oppgaven er en videreføring av arbeidskravene og skal være en skriftlig analyse av et styringsdokument eller en pedagogisk tekst. Semesteroppgaven skrives i en mal med bestemte deler som skal inngå.
Omfanget er 3200-4000 ord.
Retningslinjer for tekstkravet gis i begynnelsen av kurset.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i løpet av de to påfølgende semestrene. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler