MGBPE201 Pedagogikk og elevkunnskap, emne 2 - Læreren og eleven i mangfoldige læringsmiljø
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Gjennom dette emnet skal studentene videreutvikle kunnskap og ferdigheter som trengs for å skape et godt læringsmiljø for alle elever i en skole preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold. Studentene skal også utvikle et reflektert og kritisk forskerperspektiv på skolens virksomhet og egen praksis gjennom opplæring i vitenskapelig tenkemåte rettet mot gjennomføring av FoU-prosjekt. Emnet er den andre av fire emner som til sammen utgjør 60 studiepoeng i faget Pedagogikk og elevkunnskap.
Emnet har som mål å styrke kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse til å skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø i en flerkulturell og religiøst mangfoldig samfunns- og læringskontekst. Tema som blir vektlagt i dette emnet er:
- Globalisering, mangfold og integrering
- Inkluderende læringsmiljø
- Særskilte behov og tilpasset opplæring
- Skolens rolle i et demokratisk samfunn i historisk- og samtidsperspektiv
- Menneskerettigheter og barns rettigheter
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha kunnskap om
- elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling med fokus på begynneropplæring
- ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos elevene og hvordan disse kommer til uttrykk i opplæringen
- barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner for barn
- sentrale prinsipper som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
- norsk skole og samfunn i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme
- sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elevene
- hvordan lærerens flerkulturelle kompetanse samt relasjons- og samhandlings-kompetanse kan bidra til å styrke elevens læring i et mangfoldig læringsmiljø
- skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne
- reflektere over, gjøre rede for og drøfte norsk og samisk skolehistorie og skolens betydning i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden
- begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter i opplæringen
- ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
- forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til skape et inkluderende læringsmiljø for elevene
- kunne anvende vitenskapelig og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt knyttet til fag og praksis
Generell kompetanse
Kandidaten skal evne
- å identifisere og drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
- å være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling, på et reflektert og faglig informert grunnlag
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MGBPE101
Undervisnings- og læringsformer
Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer og utforskende virksomhet i samspill mellom teori- og praksisfeltet.
Undervisningen vil variere mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Skriving som redskap for læring og utvikling vil vektlegges.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Det er obligatorisk oppmøte i seminar, ulike øvinger og arbeid i grupper. Fraværsgrense er 20%
- Et muntlig arbeidskrav
- To skriftlige arbeidskrav, der hver tekst er på 1000 ord +/- 10%
- Forskningsseminar: Analysere og tolke vitenskapelige tekster. Faglærerne setter opp minst 3 tekster som studentene leser før diskusjon i grupper (faglærere er gruppeledere og studentene deltar i flere gruppediskusjoner).
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler