MGBPE401 Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
I dette emnet skal studenten videreutvikle et analytisk, nyskapende og kritisk perspektiv på arbeidet i skolen og på egen praksis i lys av pedagogiske, etiske og vitenskapsteoretiske grunnlagsproblem. Studenten skal utvikle bred innsikt i opplæringen på trinn 1-7, basert på nyere forskning.
Emnet er det siste av fire emner som til sammen utgjør 60 studiepoeng i faget Pedagogikk og elevkunnskap. Emnet er plassert i 9. semester.
Emnet har som mål å styrke kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse om den profesjonelle læreren som analytisk, kritisk og autonom yrkesutøver.
Tema som blir vektlagt i dette emnet er:
- Etikk i lærerprofesjonen
- Pedagogiske danningsprosesser
- Vitenskapsteori
- Pedagogisk grunnsyn
- Pedagogikk som praktisk og teoretisk fag
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn
- har inngående kunnskap om skolens verdigrunnlag
- kjenner godt til etiske teorier, prinsipper og verdier som kommer til anvendelse innenfor profesjonsetikken
- har avanserte kunnskaper om ulike pedagogiske grunnsyn og ulike vitenskapsteoretiske ståsted.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag i planlegging og gjennomføring av undervisning
- kan anvende etisk teori og fagkunnskaper til å identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål
- kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 1-7 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipper og forskningsetiske standarder
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MGBPE101 og MGBPE201
Undervisnings- og læringsformer
Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer og utforskende virksomhet i samspill mellom teori og praksis. Undervisningen vil variere mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Særlig vektlegges aktive læringsprosesser i møte med digitale verktøy.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Godkjent deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter
- En digital mappe bestående av minst 3 elementer med relevans for studentens fremtidige profesjonsutøvelse. Innholdet i mappen skal ta utgangspunkt i temaene som er vektlagt i emnet og minst ett element skal være skriftlig og koblet til arbeidet med masteroppgaven. Mappeelementene danner grunnlag for studentens utvikling av en digital presentasjonsmappe
Et av de obligatoriske arbeidskravene i emnet skal knyttes til fagovergripende tema slik de står beskrevet i studieprogramplanen.
Retningslinjer for de ulike arbeidskravene blir gitt ved semesterstart.
Arbeidskrav må være fullført til fastsatte frister og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Muntlig presentasjon av en digital presentasjonsmappe.
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler