Hopp til innhald

MGUMA503 Matematikk 3, emne 3 - Matematikkdidaktikk i forskningsfeltet

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Matematikk 3 er et masterfag i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Det ser på hvordan matematikk utvikles, kommuniseres og brukes, og har en forskningsbasert tilnærming. 

Matematikk 3 er delt inn i følgende tre emner på 15 studiepoeng:

  • Emne 1: Matematikkdidaktikk i praksisfeltet
  • Emne 2: Vitenskapsteori og metode.
  • Emne 3: Matematikkdidaktikk i forskningsfeltet

Matematikk 3 i helhet gir kompetansegrunnlag for masteroppgave med matematikk som masterfag.

Denne planen omtaler Emne 3: Matematikkdidaktikk i forskningsfeltet.

I emnet vil studentene få anledning til å fordype seg i forskning omkring selvvalgte matematikkdidaktiske tema. Det arbeides med å velge, analysere, kritisk forholde seg til, og kommunisere nasjonal og internasjonal matematikkdidaktisk forskning. Studentene vil presentere tema for medstudenter og skrive plan for eget masterprosjekt.

I løpet av emnets praksis skal studentene planlegge, gjennomføre og kritisk evaluere et undervisningsopplegg i matematikk i samarbeid med en eller flere matematikklærere. Det matematikkdidaktiske innholdet i kurset skal aktualiseres i prosjektet, og refleksjoner fra opplegget skal gi næring til drøfting av det matematikkdidaktiske innholdet. Prosjektet presenteres på seminar.

Emnet inneholder matematiske tema, som inngår i samspill med det matematikkdidaktiske innholdet. Temaene vil belyse og bli belyst av matematikkdidaktiske innhold og relateres til matematikkfagets egenart og anvendelser av matematikk. Emnet refererer også til demokratiske, politiske og samfunnsmessige perspektiv på matematikk og setter disse i sammenheng med et matematisk innhold.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om forskning og teori innen et valgt matematikkdidaktisk område
  • kunnskap om forskning og teori innen ulike matematikkdidaktiske områder
  • kunnskap om vitenskapelige tenkemåter innen et matematisk tema, temaets historiske utvikling og hvordan temaet brukes i samfunnsmessige og vitenskapelige situasjoner
  • kunnskap om kritiske matematikkdidaktiske perspektiv, og hvordan matematikk inngår i andre fag, kulturelle og sosiopolitiske sammenhenger 

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i matematikk med et kritisk forskerperspektiv, som fremmer elevens vitenskapelige og kritiske tenkemåter
  • analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkens egenart, verdigrunnlag og historie
  • analysere og forholde seg kritisk til fokus, resultat og troverdighet ved nasjonal og internasjonal forskning innen matematikkdidaktikk og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • velge ut og kommunisere om relevant forskningslitteratur innen matematikkdidaktikk
  • utarbeide og grunngi design for et forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg innen matematikk 
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til matematikkfaget
  • fremme kritisk læring, refleksjon og bruk av matematikk
  • kan formulere egne forskningsspørsmål og problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Matematikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skjer i form av forelesinger, seminar og veiledning, og veksler mellom frontalundervisning og studentaktive læringsformer. Detaljer om kursets organisering og undervisning vil fremkomme i semesterplanen som blir utdelt ved kursets start.

Det forventes at studentene er aktive gjennom hele emnet og bidrar til det faglige miljøet.  Deler av pensum arbeides med som selvstudium og det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom studentorganiserte kollokvier. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg i matematikk. Det blir stilt krav om systematisk forskningstilnærming som fremmer faglig og fagdidaktisk nytenkning. Opplegget skal presenteres som en poster med muntlig framlegg på et seminar.
  • En individuell skriftlig innlevering knyttet til emnets matematikkfaglige og didaktiske tema
  • Skriftlig innlevering av prosjektplan for masteroppgaven.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Hvis et arbeidskrav blir vurdert som ikke godkjent, skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent ett eller flere arbeidskrav, får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativt arbeidskrav gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og i henhold til gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, ca. 30 minutter.

Studentene skal presentere et litteraturstudium knyttet til et selvvalgt tema innenfor matematikkdidaktikk. Temaet skal godkjennes av veileder. Retningslinjer for arbeidet vil bli gitt ved semesterstart.

Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler