MGUPP201 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 2 - Utforskende undervisning
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
God undervisning handler om samspill og samtale med elvene og å styrke elevers ønske og vilje til å lære.
I faget profesjonsretta pedagogikk vil du sammen med andre studenter utforske sentrale pedagogiske spørsmål i læreryrket, og videre legge et grunnlag for skolerelevante perspektiv med relevans for masterfaget.
Faget tar for seg sentrale perspektiver som pedagogikk som fag og handlingsfelt, pedagogiske kommunikasjons- og handlingsformer og skole, undervisning og den gode læreren.
Målet med profesjonsrettet pedagogikk er å styrke praksisrelevant kompetanse og fokusere på ferdigheter som er viktige for å utøve lærerarbeid i skolen.
Faget er satt sammen av to delemner (emne 1 & 2) på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emnet etablerer et faglig grunnlag for videre praksisorienterte og skolerelevante masteroppgaver.
Emne 2 vil gi deg grunnleggende innsikt i gjennomføring av pedagogiske handlinger gjennom øvinger og improvisasjon i lærerrollen. Sentralt i emne står arbeidet med fordypningen. Studenten velger selv en faglig fordypning som hun/ han har særlig interesse for.
Emnet tar opp følgende tema:
- Den praktiske betydningen av læreryrkets ulike kunnskapsformer
- praksisnære didaktiske prinsipp som middel til å definere din egen profesjonelle identitet
- hvordan nasjonal - og internasjonale utdanningsdiskurs får konsekvenser for din undervisningspraksis.
I dette emnet velger studentene en faglig fordyping som utgjør ca. 70% av samlet omfang i emnet.
Studentene kan velge:
- IKT i læring: omfatter kunnskap om og bruk av digital teknologi i undervisning og annet læringsarbeid.
- Utforskende undervisning: -hvordan utforskende undervisning kan utvikles, praktiseres og hvordan den virker inn på elevene sin læring.
- Demokrati, deltakelse og mangfold tar for seg hvordan man som lærer kan jobbe med interkulturell kompetanse, sosial ulikhet, elevers medbestemmelse og aktiv deltakelse i klasserommet.
- I utviklings- og endringsprosesser i skolen skal studenten utvikle bred innsikt i pedagogikk rettet mot ledelse av endringsarbeid, innovasjon og veiledning.
- Estetiske læreprosesser omfatter skapende, kreative og utforskende tilnærmingsmåter til undervisning og læring i alle fag og på tvers av fag
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om:
- sentrale didaktiske prinsipp som redskap for systematisk utvikling av egen undervisning
- aktuelle internasjonale perspektiv på læring og undervisni
- iverksette endringsprosesser med basis i egen praksisteori
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- forklare hvordan egen praksis blir påvirket av utdanningspolitikk
- anvende didaktiske prinsipp i planlegging av undervisning
- diskutere profesjonsrelevante utfordringer i fordypningstema
Generelle kompetanser
Studenten skal evne:
- å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere eget undervisningsopplegg
- å formulere og reflektere over grunnleggende pedagogiske dilemma
- å skille mellom pedagogisk-politiske hverdagsideer og empirisk forskning i pedagogikk
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Organisering av undervisningen i dette emnet vil være felles for alle campus og gjennomføres som en kombinasjon av nettbasert undervisning, og fysiske samlinger. Undervisningsformer vil være en kombinasjon av forelesninger og studentaktive læringsformer, både i storsamlinger og i mindre grupper, på nett og på ulike campus og klasserom.
Obligatorisk læringsaktivitet
Emnet har 2 skriftlige og ett muntlig arbeidskrav
Obligatorisk oppmøte i seminar, ulike øvinger og arbeid i gruppe og læringsaktiviteter blir nærmere spesifisert i semesterplan
Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene må være fullført innen fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Semesteroppgave. En akademisk rapport, 5000 ord. +/- 10%
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler