MOØ210 Innovasjon og strategi
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
For å være attraktiv, må dagens bedrifter stadig innovere og skape nye strategiske muligheter. "Big companies need to innovate or die. The question is how" (The corporate start up 2017). Dette emnet vil gi deg teoretisk kunnskap om og innsikt i hva innovasjon og strategi er, samt hvordan disse samvirker for å skape verdi. Du vil lære ulike teorier om innovasjon og strategi. Du vil også tilegne deg praktiske verktøy for analyser rundt spørsmål som: Hvordan bygge opp innovasjonsevne og (for)bli innovativ. Hva slags ressurser trengs? Hva slags kart og rammeverk kan vi styre etter og hva slags ledelse og aktiviteter, kultur og struktur virker i et åpent innovasjonslandskap? Dette emnet adresserer disse sentrale spørsmålene i en kontekst av etablerte bedrifter.
Emnet er bygd opp rundt et rammeverk for å forstå innovasjon i virksomheter. De sentrale analysedimensjonene er: strategi, menneskelige ressurser, struktur, kultur og ledelse. Du vil bli introdusert for ulike strategier og verktøy for analyse av den innovative organisasjon og du vil øve på å anvende disse for å analysere en selvvalgt bedrift (case). Du vil også lære om bærekraftig innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller samt innovasjon og strategi sett i en kontekst av et stadig økende behov for digitalisering og digital omstilling.
Læring gjennom samarbeid står sentralt i emnet og du vil jobbe sammen med medstudenter i team.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene
- har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiv, sentrale begrep, verktøy og metoder på områdene innovasjon og strategi
- kan forstå og identifisere strategiske muligheter for forretningsutvikling og verdiskaping
- har kunnskap om bærekraftige, digitale forretningsmodeller
- har kunnskap om nye arbeidsformer, kompetansebehov og organisasjonskultur som fremmer digitale omstillingsprosesser
Ferdigheter
Studentene
- kan vurdere, identifisere og anvende relevante teorier og modeller for innovasjon og strategi i innovasjonsarbeid og prosesser
- kan utarbeide analyser av sentrale elementer i et innovasjonsprosjekt, presentere og samarbeide om disse
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig avgrenset prosjektarbeid innen innovasjon og strategi
Generell kompetanse
Studentene
- har avansert teoretisk kunnskap og kan anvende slik kunnskap til å foreslå løsninger på praktiske problemstillinger innen innovasjon og strategi
- kan samarbeide, kommunisere og bidra til innovasjon og nyskaping i organisasjoner
- har utviklet en kritisk tilnærming til forståelse og anvendelse av modeller og teorier
Krav til forkunnskaper
Krever opptak på masterprogrammet i Innovasjon og ledelse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil fortrinnsvis foregå over digitale plattformer. Digital undervisning som inkluderer forelesninger og presentasjoner, diskusjoner, studentpresentasjoner, studentsamarbeid, digitale læringsverktøy. Læring gjennom samarbeid står sentralt i emnet. Studentene vil bli delt inn i grupper og jobbe sammen i team.
Obligatorisk læringsaktivitet
Hvert team vil stå ansvarlig for presentasjoner og innleveringer. Det vil være to gruppeinnleveringer med vurdering godkjent/ikke godkjent. Begge innleveringene må være godkjent før du kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen teller 100 % av karakteren (bokstavkarakter A-F).
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Mer om hjelpemidler