MOØ217 Økonomi og strategi
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Dette kurset gir et samfunnsøkonomisk perspektiv på forretningsstrategi. Vi belyser blant annet spørsmål som «Hvordan fungerer konkurranse mellom bedrifter på kort og lang sikt?», «Hvordan kan kontrakter brukes til å motivere ansatte?», og «Bør en bedrift gjøre alt selv, eller handle med andre bedrifter?»
Som analytisk rammeverk bruker vi en rekke grunnleggende, samfunnsøkonomiske prinsipper og modeller. Vårt fokus vil imidlertid være økonomiske innsikter, ikke matematiske utledninger.
Kurset har fem hovedtema: 1) Introduksjon til mikroøkonomi, 2) Bedriftens grenser, 3) Markeds- og konkurranseanalyse, 4) Kompetitive fortrinn, 5) Kontrakter og insentiver.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten ha inngående kunnskap om:
- Grunnleggende samfunnsøkonomiske konsepter som er relevante for forretningsstrategi
- Mikroøkonomiske prinsipper og teorier som kan brukes til å analysere forretningsstrategi
- Likheter og forskjeller mellom samfunnsøkonomi og forretningsstrategi som fagfelt
Ferdigheter
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:
- Analysere strategisk interaksjon i ulike markedssituasjoner
- Analysere hvordan insentiver kan kvantifiseres og påvirkes
- Analysere faktorer som bestemmer bedriftens grenser
Generell kompetanse
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:
- Bruke samfunnsøkonomiske konsepter og begreper til å identifisere og forstå bedrifters strategiske valg
- Bruke mikroøkonomiske prinsipper og teorier til å analysere bedrifters strategiske valg
- Drøfte med et kritisk blikk hvordan økonomiske modeller bør og ikke bør anvendes på praktiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Tradisjonelle forelesninger, samt arbeid med case og ulike problemer.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen.
Vurderingsform
Gruppebasert hjemmeeksamen 5 dager, karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler