TST112 Norsk Tegnspråk 2
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
I dette emnet skal studenten videreutvikle kunnskaper og ferdigheter fra emne TST111; "Norsk Tegnspråk 1".
For lærerstudenter utgjør emne "Norsk Tegnspråk 2" 30 studiepoeng, og tilsvarer et undervisningsfag i grunnskolen.
Studiet er lagt opp med praktiske øvelser i en teoretisk ramme. I løpet av studiet vil studenten videreutvikle sine språklige ferdigheter og utdype sin språkteoretiske innsikt. Emnet vil gi studenten en kommunikativ kompetanse i norsk tegnspråk (heretter; tegnspråk), som blant annet kan danne grunnlag for opptak til en tolkeutdanning.
Praksis er en del av emnet. Utgifter i forbindelse med praksis dekkes etter gjeldende regler ved Høgskulen på Vestlandet. Praksisen kan i helt spesielle tilfeller og etter avtale med faglærer, kompenseres med oppgaver.
Lærerstudenter må i tillegg gjennomføre tre ukers praksis ved en undervisningsinstitusjon som har undervisning i og på tegnspråk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om
- Grammatiske elementer i norsk tegnspråk
- Språkbruk og ulike sjangre
- Oversettelse mellom norsk og tegnspråk
- Språklig variasjon blant ulike mennesker som har hørselsnedsettelse
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- Å kommunisere om grunnleggende, allmenne samtaleemner på tegnspråk
- Å forstå ulike tegnspråktekster om forskjellige temaer, fortalt av ulike språkmodeller
- Adekvat bruk av non-manuelle deler, og setningsmarkører i tegnspråk
- Konsekutiv oversettelse mellom skriftlig norsk og tegnspråk
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- Oppbygningen av tegnspråk
- Tegnspråklig samhandling
- Språkbruksregler i tegnspråk
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
TST111
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer fra TST111 "Norsk Tegnspråk 1" videreføres; Arbeid i plenum, i mindre grupper og individuelt i språklaboratorium. Emnet er et ferdighetsfag som krever mye praktisk språktrening og stor egeninnsats av studenten. For å oppnå tilstrekkelig tegnspråkkompetanse understrekes viktigheten av deltakelse i tegnspråklige miljøer i døvesamfunnet.
For lærerstudenter inngår også fagdidaktikk rettet mot "undervisning av døve barn" i emnet. Denne undervisningen gis i forkant av praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke-godkjent. Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
- Gjennomført praksis og bestått praksisrapport etter en ukes praksis ved Ål folkehøgskole og kurssenter for døve, eventuelt en alternativ tegnspråkarena.
- Individuell praktisk oppgave på norsk tegnspråk. Omfang og retningslinjer gjøres kjent på Canvas i forkant.
- Individuell skriftlig oppgave. Ordinære bachelorstudenter leverer en fagtekst om tolkemetodikk. Lærerstudenter leverer en fagtekst om fagdidaktikk. Oppgaven kan også leveres på tegnspråk. Omfang og retningslinjer gjøres kjent på Canvas i forkant.
- Krav om frammøte knyttet til obligatoriske læringsaktiviteter ved undervisning på campus og/eller ved digital undervisning i emnet
- For lærerstudenter er også 3 ukers praksis ved en institusjon der det undervises døve barn i og på tegnspråk som et obligatorisk arbeidskrav.
Vurderingsform
Del 1: Oppgave. Teller 25 % av samlet karakter.
For ordinære bachelorstudenter er eksamen en skriftlig oppgave om grammatikk i norsk tegnspråk. Omfang 2500-3000 ord.
For lærerstudenter er eksamen en FoU-oppgave som utføres i henhold til "Studieprogramplan for grunnskolelærerutdanningen". FoU-oppgaven skal inneha tematikk relevant for både grunnskolelærerutdanningen og tegnspråkfeltet. For sistnevnte, skal oppgaven overordnet omhandle grammatikk i norsk tegnspråk.
Oppgaven kan også leveres på norsk tegnspråk. Omfang 20-25 minutter film.
Del 2: Praktisk eksamen. Teller 75 % av samlet karakter.
Praktisk eksamen består av en kommunikasjonsøvelse i tegnspråk, samt individuelle øvelser i avlesning og produksjon av tegnspråk.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke-bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått, tas som ny/utsatt eksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Oppgave: Alle
Praktisk eksamen: Ingen
Mer om hjelpemidler