Hopp til innhald

TST112 Norsk Tegnspråk 2

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

I dette emnet skal studenten videreutvikle kunnskaper og ferdigheter fra emne TST111; "Norsk Tegnspråk 1".

For lærerstudenter utgjør emne "Norsk Tegnspråk 2" 30 studiepoeng, og tilsvarer et undervisningsfag i grunnskolen.

Studiet er lagt opp med praktiske øvelser i en teoretisk ramme. I løpet av studiet vil studenten videreutvikle sine språklige ferdigheter og utdype sin språkteoretiske innsikt. Emnet vil gi studenten en kommunikativ kompetanse i norsk tegnspråk (heretter; tegnspråk), som blant annet kan danne grunnlag for opptak til en tolkeutdanning.

Praksis er en del av emnet. Utgifter i forbindelse med praksis dekkes etter gjeldende regler ved Høgskulen på Vestlandet. Praksisen kan i helt spesielle tilfeller og etter avtale med faglærer, kompenseres med oppgaver.

Lærerstudenter må i tillegg gjennomføre tre ukers praksis ved en undervisningsinstitusjon som har undervisning i og på tegnspråk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om

  • Grammatiske elementer i norsk tegnspråk
  • Språkbruk og ulike sjangre
  • Oversettelse mellom norsk og tegnspråk
  • Språklig variasjon blant ulike mennesker som har hørselsnedsettelse

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • Å kommunisere om grunnleggende, allmenne samtaleemner på tegnspråk
  • Å forstå ulike tegnspråktekster om forskjellige temaer, fortalt av ulike språkmodeller
  • Adekvat bruk av non-manuelle deler, og setningsmarkører i tegnspråk
  • Konsekutiv oversettelse mellom skriftlig norsk og tegnspråk

Generell kompetanse 

Studenten har generell kompetanse i

  • Oppbygningen av tegnspråk
  • Tegnspråklig samhandling
  • Språkbruksregler i tegnspråk

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

TST111

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer fra TST111 "Norsk Tegnspråk 1" videreføres; Arbeid i plenum, i mindre grupper og individuelt i språklaboratorium. Emnet er et ferdighetsfag som krever mye praktisk språktrening og stor egeninnsats av studenten. For å oppnå tilstrekkelig tegnspråkkompetanse understrekes viktigheten av deltakelse i tegnspråklige miljøer i døvesamfunnet.

For lærerstudenter inngår også fagdidaktikk rettet mot "undervisning av døve barn" i emnet. Denne undervisningen gis i forkant av praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke-godkjent. Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav: 

  • Gjennomført praksis og bestått praksisrapport etter en ukes praksis ved Ål folkehøgskole og kurssenter for døve, eventuelt en alternativ tegnspråkarena.  
  • Individuell praktisk oppgave på norsk tegnspråk. Omfang og retningslinjer gjøres kjent på Canvas i forkant. 
  • Individuell skriftlig oppgave. Ordinære bachelorstudenter leverer en fagtekst om tolkemetodikk. Lærerstudenter leverer en fagtekst om fagdidaktikk. Oppgaven kan også leveres på tegnspråk. Omfang og retningslinjer gjøres kjent på Canvas i forkant. 
  • Krav om frammøte knyttet til obligatoriske læringsaktiviteter ved undervisning på campus og/eller ved digital undervisning i emnet
  • For lærerstudenter er også 3 ukers praksis ved en institusjon der det undervises døve barn i og på tegnspråk som et obligatorisk arbeidskrav.

Vurderingsform

Del 1: Oppgave. Teller 25 % av samlet karakter.  

For ordinære bachelorstudenter er eksamen en skriftlig oppgave om grammatikk i norsk tegnspråk. Omfang 2500-3000 ord.

For lærerstudenter er eksamen en FoU-oppgave som utføres i henhold til "Studieprogramplan for grunnskolelærerutdanningen". FoU-oppgaven skal inneha tematikk relevant for både grunnskolelærerutdanningen og tegnspråkfeltet. For sistnevnte, skal oppgaven overordnet omhandle grammatikk i norsk tegnspråk.  

Oppgaven kan også leveres på norsk tegnspråk. Omfang 20-25 minutter film.

Del 2: Praktisk eksamen. Teller 75 % av samlet karakter.  

Praktisk eksamen består av en kommunikasjonsøvelse i tegnspråk, samt individuelle øvelser i avlesning og produksjon av tegnspråk.    

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke-bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått, tas som ny/utsatt eksamen. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Oppgave: Alle

Praktisk eksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler