Hopp til innhald

VPD220 Inkludering, deltaking og vernepleiarens samfunnsansvar

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Dette emnet har fokus på samfunnets oppbygging, fungering og hvordan enkeltmenneskers levekår og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av. Emnet belyser grunnleggende forståelser av maktforhold, inkludering, likestilling og ikke-diskriminering

Undervisningen har fokus på aktuelle lover og forskrifter som regulerer den generelle helse- og omsorgssektoren, med fokus på saksbehandling, tjenestemottakers rettigheter og helsepersonellets plikter. Kontroll med og begrensning av bruk av tvang blir grundig behandlet i emnet.

Sentrale tema i emnet er: juss, sosiologi, avvikshistorie, universell utforming, menneskerettigheter, barn og unges rettigheter, CRPD

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelsediagnoseseksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har bred kunnskap om konvensjoner, lover, regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk
  • har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individ og samfunnsperspektiv
  • har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemning og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
  • kjenner til minoriteters rettigheter og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoriteter
  • har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
  • har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av
  • har kunnskap om helse og velferdssystemet, gjeldende lov og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakers livssituasjon
  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter

Ferdigheter

Studenten…

  • kan anvende faglig kunnskap for kritisk diskutere egen arbeidsprosess i vernepleiefaglig arbeid
  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltagelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakere
  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

Generell kompetanse

Studenten…

  • har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • har innsikt i sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • kan formidle faglige synspunkt og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltagelse for personer med utviklingshemming
  • kan utveksle synspunkt og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til forebygging av tvang og utvikling av faglig forsvarlig praksis

Krav til forkunnskaper

Praksisemne VPDP100 må vere bestått.

Anbefalte forkunnskaper

VPD200 Vernepleierens helsefaglige kompetanse

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer som bruk av digitale læringsverktøy, gruppearbeid og framlegg.

Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer, veiledning og selvstudier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

1. Saksbehandling - skrive et vedtak i henhold til tvang og makt

2. Gruppeoppgave om minoriteter, diskriminering og inkludering. Framlegg i grupper (inntil 20 min) ved bruk av digitale verktøy

Arbeidskravene er gyldig i 3 semestre.

Vurderingsform

Oppgave

Individuell oppgave, med eigen problemstilling, på inntil 4000 ord.

Vurderingsuttrykk:

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen:

Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.

Tredje gangs forsøk:

Ny oppgave leveres ved neste ordinære eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler