ADF801 Psykososiale vansker
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Atferdsvansker er et samlingsbasert deltidsstudium over et år med undervisning på studiested Bergen.
- Emne 1 (ADF801): Psykososiale vansker (15 studiepoeng, høst).
- Emne 2 (ADF802): Forebygging og tiltak (15 studiepoeng, vår).
Emne 1; Psykososiale vansker, vil gi kunnskap om teoretiske perspektiver for å forstå utvikling, forebygging og avhjelping av ulike psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv. Emnet vil ta opp tema knyttet til relasjonelle utfordringer, sosiale- og emosjonelle vansker og psykisk helse. Fokus vil rettes mot systemnivået, elevgruppen/klassen og det enkelte individ, for å gi studentene innsikt i, og forståelse for det komplekse samspillet mellom individ og miljø.
Psykososiale vansker:
- Grunnleggende innføring i tema, problematikk og sentrale begreper
- Ulike teoretiske perspektiv/tilnærminger til feltet
- Barn og ungdom i vanskelige livssituasjoner
- Barn og unge med ulike former for psykososiale vansker i grunnskole og videregående skole
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha
- kunnskap om sosial og emosjonell utvikling hos barn og unge, og hva som kan fremme og hemme sosial- og emosjonell kompetanse
- innsikt i ulike forståelsesmåter knyttet til psykososiale vansker, problematferd og psykisk helse
- kunnskap om sentrale risiko- og beskyttelsesfaktorer, og hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå
Ferdigheter
Studenten skal
- forstå sentrale begreper og kunne bruke dem i faglig diskusjon skriftlig og muntlig
- kunne identifisere og vurdere risikofaktorer for utvikling av psykososiale vansker
- kunne kritisk reflektere rundt hvordan atferdsvansker forstås i skolen, og ulike tiltak som blir brukt
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne kritisk reflektere over egne holdninger, handlinger og kommunikasjon i møte med psykososiale vansker
- videreutvikle kompetanse i å legge til rette for inkluderende praksiser for elever med psykososiale vansker
- utvikle økt bevissthet rundt miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av vansker, og kunne ha et kritisk blikk på skolens praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
30 studiepoeng spesialpedagogikk (eller tilsvarende).
Undervisnings- og læringsformer
Det blir benyttet varierte arbeidsformer: Forelesninger på campus, individuelt arbeid, gruppearbeid og veiledning. Det kan også bli aktuelt med noe digital undervisning.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende to arbeidskrav er obligatoriske: (nærmere retningslinjer blir gitt ved semesterstart)
- Muntlig framlegg av gruppearbeid
- Individuelt skriftlig arbeidskrav/refleksjonsnotat. Omfang ca 1200 ord (+/- 10%)
Arbeidskrav blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent innen gitt frist før eksamen.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen. Omfang: 3 dager.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler