ADF802 Forebygging og tiltak
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Atferdsvansker er et samlingsbasert deltidsstudium over et år med undervisning på studiested Bergen.
- Emne 1 (ADF801): Psykososiale vansker (15 studiepoeng, høst).
- Emne 2 (ADF802): Forebygging og tiltak (15 studiepoeng, vår).
Emne 2; Forebygging og tiltak, skal gi innsikt i hvordan ulike perspektiver på utvikling, læring og risikofaktorer kan bidra til forebygging og ulike former for tiltak for å fremme et inkluderende læringsmiljø for elever med psykososiale vansker. Fokus vil rettes mot systemnivået, elevgruppen/klassen og det enkelte individ, for å gi studentene innsikt i, og forståelse for det komplekse samspillet mellom individ og miljø. Lærerens relasjonelle rolle som klasseleder blir vektlagt.
- psykososiale vansker - forebygging og tiltak på elev-, klasse- og skolenivå
- omgivelsenes betydning - relasjoner og samspill
- sosial og emosjonell kompetanse
- Internt og ekstern samarbeid
- elevmedvirkning og lærerrollen
Gjennom semesteret skal studentene fordype seg i et selvvalgt tema innenfor feltet atferdsvansker, som skal ende i en semesteroppgave (eksamen).
En sentral del av emne 2 er en obligatorisk praksisuke (uke 6, på dagtid). Det er observasjonspraksis med besøk på ulike skoler, alternative skoler og/eller andre institusjoner for å lære mer om forebygging og tiltak i praksis. Det er ulike steder hver dag, og det foregår vanligvis innenfor tidsrammen 9-15. Evt kan kompensatorisk arbeidskrav bli gitt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha
- kunnskap om betydningen av forebygging, kartlegging og tidlig innsats
- innsikt i ulike relevante tiltak på individ- og systemnivå
- kjennskap til skolens samarbeidspartnere og elevenes rettigheter
- kjennskap til ulike opplæringsarenaer
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- forebygge og tilrettelegge på individ- og systemnivå for elever med psykososiale vansker
- reflektere om, ha innsikt i og bevissthet om elevers muligheter og mulige barrierer som kan oppstå
- kunne innhente relevant pedagogisk og spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur
- kritisk reflektere over egen praksis og skolens rolle som risiko- og ressursfaktor
Generell kompetanse
Studenten skal
- Være bevisst egen rolle og egne holdninger i møte med elever som strever
- Reflektere rundt muligheter til å bidra til systemendring i skolen
- Innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
ADF801
Undervisnings- og læringsformer
Det blir benyttet varierte arbeidsformer: Forelesninger på campus, individuelt arbeid, gruppearbeid og veiledning. Det kan også bli aktuelt med noe digital undervisning.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Gjennomført praksisuke
- Skriftlig, individuelt arbeidskrav knyttet til praksis
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister før eksamen.
Vurderingsform
Semesteroppgave.
Omfang ca 3000 ord.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler