Hopp til innhald

ADF802 Forebygging og tiltak

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Atferdsvansker er et samlingsbasert deltidsstudium over et år med undervisning på studiested Bergen.

- Emne 1 (ADF801): Psykososiale vansker (15 studiepoeng, høst). 

- Emne 2 (ADF802): Forebygging og tiltak (15 studiepoeng, vår).

Emne 2; Forebygging og tiltak, skal gi innsikt i hvordan ulike perspektiver på utvikling, læring og risikofaktorer kan bidra til forebygging og ulike former for tiltak for å fremme et inkluderende læringsmiljø for elever med psykososiale vansker. Fokus vil rettes mot systemnivået, elevgruppen/klassen og det enkelte individ, for å gi studentene innsikt i, og forståelse for det komplekse samspillet mellom individ og miljø. Lærerens relasjonelle rolle som klasseleder blir vektlagt.

  • psykososiale vansker - forebygging og tiltak på elev-, klasse- og skolenivå
  • omgivelsenes betydning -  relasjoner og samspill
  • sosial og emosjonell kompetanse
  • Internt og ekstern samarbeid
  • elevmedvirkning og lærerrollen

Gjennom semesteret skal studentene fordype seg i et selvvalgt tema innenfor feltet atferdsvansker, som skal ende i en semesteroppgave (eksamen). 

En sentral del av emne 2 er en obligatorisk praksisuke (uke 6, på dagtid). Det er observasjonspraksis med besøk på ulike skoler, alternative skoler og/eller andre institusjoner for å lære mer om forebygging og tiltak i praksis. Det er ulike steder hver dag, og det foregår vanligvis innenfor tidsrammen 9-15. Evt kan kompensatorisk arbeidskrav bli gitt. 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal ha

  • kunnskap om betydningen av forebygging, kartlegging og tidlig innsats
  • innsikt i ulike relevante tiltak på individ- og systemnivå
  • kjennskap til skolens samarbeidspartnere og elevenes rettigheter
  • kjennskap til ulike opplæringsarenaer

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • forebygge og tilrettelegge på individ- og systemnivå for elever med psykososiale vansker
  • reflektere om, ha innsikt i og bevissthet om elevers muligheter og mulige barrierer som kan oppstå
  • kunne innhente relevant pedagogisk og spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur
  • kritisk reflektere over egen praksis og skolens rolle som risiko- og ressursfaktor

Generell kompetanse

Studenten skal

  • Være bevisst egen rolle og egne holdninger i møte med elever som strever
  • Reflektere rundt muligheter til å bidra til systemendring i skolen 
  • Innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

ADF801

Undervisnings- og læringsformer

Det blir benyttet varierte arbeidsformer: Forelesninger på campus, individuelt arbeid, gruppearbeid og veiledning. Det kan også bli aktuelt med noe digital undervisning.

Obligatorisk læringsaktivitet

  1. Gjennomført praksisuke 
  2. Skriftlig, individuelt arbeidskrav knyttet til praksis

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister før eksamen.

Vurderingsform

Semesteroppgave. 

Omfang ca 3000 ord. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler