Hopp til innhald

BLUPRA4-D Den pedagogiske profesjon - fordypningspraksis

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Dette er fjerde praksisemne og en obligatorisk del av bachelorstudiet barnehagelærerutdanning. Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og med de utfyllende retningslinjene for praksisstudiet.

Gjennom praksisstudiet skal studenten møte utfordringer og krav som stilles til en profesjonell barnehagelærer. Gjennom samhandling med kollegaer, foresatte, barn og grupper av barn i ulik alder, og med ulike forutsetninger, skal studenten utvikle kompetanse på flere områder.

Praksisopplæringen og kunnskapsområdene henger tett sammen, og praksisbarnehagen er en læringsarena på lik linje med høgskolen. Studentens profesjonskompetanse blir utviklet i et tett samarbeid mellom studenten selv, praksisbarnehagen og høgskolen. Kunnskap fra kunnskapsområdene bringes ut i praksis, og erfaring fra praksis bringes tilbake til kunnskapområdene. Sammen danner dette grunnlag for studentenes evne til å utvikle faglig og didaktisk kompetanse.

Praksisemnet har profesjonsrettet fokus med tematisk forankring i kunnskapsområdet LSU2 (Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 2). Praksisperioden består av 10 fastsatte dager i forbindelse med fordypningspraksis.

Læringsutbytte

Læringsutbyttene beskriver det sett av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse studentene skal vise at de behersker i løpet av denne praksisperioden. De er samtidig vurderingskriterier for dette emnet.

Selvrefleksjon: Basert på studentens utvikling i praksis og med utgangspunkt i vurderingen fra BLUPRA2-D og BLUPRA3-D skal studenten reflektere over egen utvikling så langt i studieløpet og eget utviklingsbehov. Refleksjonen skal bygge på:

  • yrkesetiske perspektiver
  • profesjonsidentitet
  • rollen som barnehagelærer og pedagogisk leder

Det er praksislærers ansvar å møte og utfordre studenten på dette.

Studenten må også oppfylle følgende krav:

  • rette seg etter normer, regler og lover i arbeidslivet
  • overholde forpliktelser, avtaler og tidsfrister

For å bestå praksis må studenten vise tilstrekkelig kompetanse innenfor alle læringsutbyttene. Læringsutbyttene for BLUPRA1-D, BLUPRA2-D og BLUPRA3-D gjelder også som vurderingsgrunnlag for BLUPRA4-D.

Krav til forkunnskaper

Bestått BLUPRA3-D

Undervisnings- og læringsformer

I forkant av praksisperioden lager praksislærer og student/er en oversikt over innholdet i praksisperioden. Oversikten skal inneholde fordeling av aktiviteter, observasjon, veiledning og eventuelt deltakelse i møter. I denne perioden er det forventet et særlig fokus på fordypningsemnet, og det vil bli gitt oppgaver av faglærerne på høgskolen. Praksislærer kan også gi egne oppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

Praksisemnet er obligatorisk og alle dager, inkludert forberedelse og etterarbeid på høgskolen må gjennomføres. Faglærerne utarbeider egne praksisoppgaver til praksisperioden. Disse vil være knyttet til studentens fagfordypning og til læringsutbyttene for praksis. Detaljert oversikt over praksisoppgaver og innlevering vil bli gitt i forkant av praksisperiodene.

I tillegg skal studenten gjennomføre følgende oppgaver:

Det første veiledningsgrunnlaget (forventningsdokument): Det første veiledningsgrunnlaget skal være et grunnlag for den første veiledningssamtalen, der forventningsavklaringer og studentens rolle og ansvar vil være et naturlig fokus. Veiledningsgrunnlaget leveres til praksislærer og profesjonsveileder i god tid, og senest 1 uke før praksisstart. Vurderingen fra BLUPRA3-D leveres sammen med veiledningsgrunnlaget.

Ta utgangspunkt i følgende punkter:

  • hvordan jeg vil ta initiativ, arbeide selvstendig, lede og samarbeide
  • hvilke forventninger jeg har til rollefordelingen mellom meg som student og praksislærer
  • hvilke forventninger jeg har til hvordan veiledning skal foregå
  • hvordan jeg reflekterer rundt mine mål for praksis (knyttes til læringsutbyttene, forventninger og utfordringer)
  • navn, kontaktinformasjon
  • eventuelt

:

Veiledningsgrunnlag før veiledning (ukentlig): Studenten skal levere veiledningsgrunnlag i forkant av veiledning hver uke. Disse skal ta utgangspunkt i det som er aktuelt å søke veiledning om. Yrkesetiske refleksjoner skal inn som del av veiledningen. Frist for innlevering avtales direkte med praksislærer.

Selvevaluering: Studenten skal levere en skriftlig selvevaluering ved slutten av praksisperioden. Denne leveres til styrer i praksisbarnehagen siste dag i praksis og skal inneholde følgende tema:

Hvordan var min opplevelse av:

  • møtet med barnehagen
  • veiledningen
  • muligheten for å gjennomføre oppgaver i praksisperioden

Studenten bruker vurderingskryss til denne selvevalueringen. For hvert kulepunkt reflekteres det rundt 1) hva var bra og hvorfor 2) hva som ikke fungerte og hvordan det kunne vært bedre

Vurderingsform

Praksis består av 10 dager praksis knyttet til fagfordypning.

Karakterskala bestått/ikke bestått. Forenklet vurderingsskjema.

Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til ett nytt forsøk jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.

For at praksisemnet BLUPRA4-D skal kunne registreres med bestått, må alle praksisdagene være gjennomført.

For øvrige rutiner i forbindelse med vurdering, se retningslinjer for praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen.