BRA330 Bacheloroppgave
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Bacheloroppgaven skal ta utgangspunkt i et faglig relevant tema og en problemstilling som er relevant for fagområdet og som er i tråd læringsutbytte for bacheloroppgaven. Det kan dreie seg om å anvende eksisterende kunnskap på en ny måte eller utvikle ny kunnskap. Studenten skal gjennom anvendelse av aktuelle forskningsmetodiske fremgangsmåter innhente og behandle kunnskap om et faglig tema i tråd med kravene til en vitenskapelig undersøkelse.
Emnet inneholder studiepoeng fra alle hovedemner beskrevet i rammeplanen fra 2005:
- Naturvitenskaplige emner
- Samfunnsvitenskaplige og humanistiske emner
- Radiografisk bildefremstilling og behandling
Bacheloroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS. En veiledningsavtale skal inngås i starten av arbeidet med bacheloroppgaven. Avtalen skal signeres av student og veileder.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har kunnskap i vitenskapsteori som begrunnelse for valg av forskningsmetodisk tilnærminger i bacheloroppgaven
- har bred kunnskap om gjeldende forskningsetiske retningslinjer i relatert til bacheloroppgaven
- har brede kunnskaper om faglige spørsmål og teorier relatert til en vitenskapelig problemstilling
Ferdigheter: Studenten...
- kan utføre og dokumentere et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en bacheloroppgave
- kan anvende og vurdere aktuelle forskningsmetodiske fremgangsmåter for å innhente og behandle kunnskap om et faglig tema i tråd med kravene til en vitenskapelig undersøkelse
Generell kompetanse: Studenten...
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forsknings- og fagutviklingsarbeid alene eller som deltaker i en gruppe i tråd med forskningsmetodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff og valg som er gjort
Krav til forkunnskaper
Bestått praksisemner og alle teoretiske emner i tredje studieår.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidet med oppgaven foregår i 5 og 6. semester. Studenten får inntil fire timers veiledning på oppgaven der 2 veiledningstimer er obligatoriske (1 time til prosjektplan og 1 time til oppgaven). Tilbakemelding gitt i seminar regnes også som veiledning.
Veileder hjelper til med avgrensing av problemstilling, metodevalg og faglig veiledning under utviklingen av oppgaven.
Studentene starter med å utarbeide prosjektskisse og deretter prosjektplan. Prosjektplanen skal være tydelig formulert og inneholde:
- Tittelen på bacheloroppgaven
- Bakgrunn som inneholder teoretisk perspektiv
- Problemstilling
- Metode
- Fremdriftsplan/tidsplan
- Referanseliste
Prosjektplanen må godkjennes av veileder før studentene kan starte datainnsamling.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at kandidaten kan levere sin bacheloroppgave:
1.Tilstedeværelse 80% i obligatorisk studentaktiv undervisning og seminar
2.To timer veiledning på bacheloroppgaven
3. Prosjektskisse med søkestrategi, omfang ca. 2 sider
4. Prosjektplan med et omfang på 1500 ord (eksklusiv referanseliste)
Læringsaktivitetene er gyldig i tre semestre.
Vurderingsform
Oppgave. Bacheloroppgaven er hovedsakelig et individuelt prosjekt og skal maksimalt være på 8.000 ord. Tittelside, innholdsliste, sammendrag, referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Bacheloroppgaven skal synliggjøre i hvilken grad studenten oppnår læringsutbytte for emnet, og i hvilken grad studenten anvender vitenskapelig metode og kan jobbe systematisk med en faglig problemstilling.
Vurderingsuttrykk: gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen: ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen i påfølgende semester.
Det er ikke anledning til å forbedre karakter ved å bearbeide en bestått bacheloroppgave. Unntak kan gjøres dersom studenten skriver ny oppgave med ny problemstilling.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler