BSD430 Prosjektplan for bacheloroppgaven og fordypningspraksis
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Prosjektplanen skal presentere tema for bacheloroppgaven og bakgrunn for valg av tema.
Prosjektplanen skal inneholde: Hovedtema for bacheloroppgaven, problemstilling, teoretisk rammeverk metodisk tilnærming, fremdriftsplan og litteraturliste. For mer informasjon om prosjektplan Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS.
Utgangspunkt for 6 ukers fordypningspraksis er prosjektplanen og plan for praksisperioden.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har kunnskap om ulike måter å forstå sykepleie på, noe som påvirkes av kunnskapssyn og rådende politiske oppfatninger i samfunnet, i helsevesenet og i akademia.
- kan gjør rede for relevant faglitteratur om et selvvalgt tema med relevans for sykepleiefaget
- har kjennskap til vitenskapsteori og forskningsmetode innenfor valgte fordypningsområde
- har kunnskap om kritisk tenkning i forskning og akademisk virksomhet i sykepleie
Ferdigheter: Studenten...
- kan planlegg et systematisk arbeid med en praksisnær sykepleiefaglig relevant problemstilling
- kan diskuterer og reflekterer over problemstilling, forskningsdesign, og anvendelse av valgt metode
- kan innhente og bruker forskningsresultater og annen relevant kunnskap som kan relateres til sykepleiefaglige problemstillinger
- kan reflektere over egen og andres sykepleiefaglige funksjon og rolle i møte med pasienter, deres pårørende og kolleger
- kan diskutere og utføre faglig forsvarlig sykepleie
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere helhetlig sykepleie
Generell kompetanse: Studenten...
- kan reflektere kritisk over forskningsetiske spørsmål
- kan anvende teoretiske og praktiske kunnskaper i sykepleie
- har en kritisk holdning til forskning og aktuell fagkunnskap
- kan utøve sykepleie i praksis basert på sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
Krav til forkunnskaper
Bestått 3. studieår GRSD
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstendig arbeid og praksis
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Kliniske studier vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sine kliniske ferdigheter, samt at læringsutbytter og krav til 90 % tilstedeværelse er oppfylt. I tillegg inngår skriftlig arbeid som består av prosjektplan med et omfang på 1500 (ekslusiv referanseliste) og plan for praksisperioden
Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. Det skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet.
Se https://www.hvl.no/student/praksis/helseogsosial/sjukepleie/ for mer informasjon til studenter i praksis.
Ny praksisperiode: Vurderes praksis til ikke bestått må ny praksisperiode gjennomføres i sin helhet ved neste ordinære praksisperiode.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler