EVN1009 Kommunikasjon og forhandlingsforståelse
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
DEL I INTRODUKSJON
Grunnleggende om forhandlinger, kommunikasjon som bærebjelke i effektive forhandlinger, fordelingsforhandlinger, integrasjonsforhandlinger, flerpartforhandlinger
DEL II ALT STARTER MED KOMMUNIKASJON
Aktiv lytting og speiling, feilkilder i eget budskap, tillit som grunnvilkår for effektiv kommunikasjon
DEL III THE MAN IN THE MIRROR
Hva kjennetegner en god forhandler, din forhandlingsstil, mål og forventninger, makten i objektive kriterier
DEL IV REFRAIMING, INTERESSER OG MAKT
-Refraiming - en nøkkel til suksess, interesser og interesseanalyse, makt og maktbasert kommunikasjon
DEL V FORHANDLINGSPROSESSEN
DEL VI HVORDAN MØTE ET NEI?
DEL VII FYSISK SAMLING
-Rapport, pacing, parafrasering og speiling
-Språk og språkmodeller
-Fishbowøvelser - destruktiv kommunikasjon
-Forhandlingscase Harborco
Hovedtema for kurset er effektiv kommunikasjon, tilpasset elektro-, automasjon-, fornybar- og kraftnæringen i samarbeid med parter i bransjeprogrammet og Kompetanse Norge. Målet med kurset er å sette den enkelte i stand til å skape forståing for bransjens budskap, samt legge et grunnlag for god dialog og felles oppfatning av viktige emne.
Forhandlinger definerest som en kommunikasjonsprosess mellom to eller flere parter i den hensikt å påvirke eller overtale. Kunnskap og ferdigheter innen effektiv kommunikasjon er avgjørende for å lykkes om du ønsker å få gjennomslag for synspunkt og meninger.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten får kunnskap om grunnvilkårene for effektiv kommunikasjon og vil ha kunnskap om hvordan språk, språkmodellar, lytte- og spørreteknikkar bidrar til en klar og tydelig kommunikasjon. Videre om hvordan styring og kunnskap av egen adferd og kommunikasjon påvirker vår evne til å kommunisere effektivt. Kurset omfatter også maktbasert kommunikasjon, og studenten får kunnskap om hvordan man kan håndtere makt- og hersketeknikker for å sikre at eget budskap blir hørt.
Ferdigheter
Studenten tilegner seg ferdigheter som setter studenten i stand til å etablere en effektiv kommunikasjonsprosess med det formål å få aksept, og gjennomslag for et budskap.
Generell kompetanse
Studenten vil få kjennskap til forhandlinger som arena for mellommenneskeleg adferd og kommunikasjon, og vil tilegne seg kunnskap og ferdigheter slik at man blir i stand til å forberede, gjennomføre og evaluere forhandlinger hvor fokus er en effektiv og god kommunikasjonsprosess.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel med arbeidserfaring og bakgrunn frå elektro-, automasjon-, fornybar- og kraftnæringen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning består av webinar. Det vil være forelesninger hvor studentene kan stille spørsmål og få svar direkte. I tillegg vil det være interaksjon i felles forum på digital læringsplattform og en- til en kommunikasjon. Bruk av digitale breakoutrooms for gruppediskusjoner. Casebasert læring.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er krav om obligatorisk oppmøte.
Vurderingsform
Skriftlig individuell hjemmeeksamen (ikke obligatorisk)- 3 timer.
Bestått/Ikke bestått.
Det blir utskrevet kursbevis til de som velger å ikke ta eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- VOB006 - Forhandlinger og konfliktforståelse - Reduksjon: 5 studiepoeng