Hopp til innhald

LSU2 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 2

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen, og med de utfyllende retningslinjene for praksisstudiet.

Dette er andre emne i kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU2). Emneplanen bygger på Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning og emnet er en valgbar fordypningsdel av bachelorstudiet barnehageutdanning. Det er lagt til tredje studieåret. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på fagene pedagogikk, samfunnsfag og norsk.

Emnet bygget på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid emne 1, som må være bestått før studenten kan ta eksamen i emne 2. Det overordna målet for kunnskapsområdet er å styrke studentene sin kompetanse på profesjonsfaglige tema som pedagogisk ledelse, veiledning, organisasjonskunnskap, organisasjonslæring og samarbeidsprosesser i barnehagen. Kunnskapsområdet vil fokusere på systematiske og langsiktige endrings- og læringsprosesser der pedagogisk leder, sammen med styrer, har ansvaret for kvalitetsutviklingen i barnehagen. Dette innebærer kompetanse til å analysere, reflektere, vurdere, foreta valg og fatte beslutninger i teamarbeidet og på egen hånd.

Innholdet i emnet er strukturert i fire hovedtema:

  • Barnehagen som lærende organisasjon
  • Pedagogisk ledelse
  • Pedagogisk utviklingsarbeid, dokumentasjon og kritisk refleksjon
  • Barnehagelærerrollen

Læringsutbytte

Etter endt studie skal studenten ha:

Kunnskap om

  • Barnehagens utvikling og endring i et samfunnsperspektiv
  • Ulike begrep, modeller og metoder knyttet til endrings- og utviklingsprosesser med særlig vekt på oppfølgingsfasen
  • Pedagogisk ledelse
  • Kommunikasjonens betydning i ledelse av utviklingsprosesser
  • Profesjonstenking som kvalifisering, sosialisering og subjektivering for å møte politiske og ideologiske utfordringer for barnehagelærerprofesjonen
  • Barnehagelærerrollen

Ferdigheter til å

  • Lede arbeidet med å identifisere, beskrive, analysere og vurdere utviklingsområder i barnehagen
  • Lede teamlæring og kollektive læringsprosesser i barnehagen
  • Anvende kunnskap om arbeidsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen
  • Utøve profesjonelt ansvar og faglig skjønn
  • Mestre og utfordre ulike dokumentasjonsformer og kunne bruke dokumentasjon som grunnlag for kritisk didaktisk arbeid og endring
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere fagpolitisk oppgave
  • Lede videreutviklingsfasen av pedagogisk utviklingsarbeid
  • Møte krav til barnehagen/barnehageprofesjonen ut fra eget ståsted og faglige vurderinger
  • Møte barn, foreldre og kollegaer i ulike (og også uventede) sammenhenger

Generell kompetanse til å

  • Bli bevisst egne kvalifikasjoner som pedagogisk leder, velge lederstiler og utvikling av egen lederidentitet
  • Utvikle kompetanse til kritisk refleksjon over dominerende tankemønstre i og om barnehagen
  • Utvikle økt bevissthet på etiske utfordringer knyttet til pedagogisk ledelse og utviklingsarbeid
  • Ha selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for barnehageprofesjonen sin særstilling og utfordringer i dagens samfunn

Krav til forkunnskaper

Bestått LSU1

Undervisnings- og læringsformer

Studiet legger vekt på selvstudium, forelesninger, arbeid i studentgrupper, seminarer, praksis, deltagelse i pedagogiske øvelser, veiledning individuelt og i grupper, prosessorientert skrivning, nettdiskusjoner, skriftlige og muntlige presentasjoner. Det forventes stor grad av initiativ og deltagelse fra studentenes side, både i undervisningen og i gruppearbeidet.

Høgskolen bruker Canvas som studiestøttesystem, og det er en forutsetning at studentene bruker dette aktivt. Mange av studieaktivitetene og mye av kunnskaps- og informasjonsutvekslingen skjer her. Studentene skal bruke studiestøttesystemet, aktuelle nettkilder i emnet og aktivt bruke biblioteket ved HVL.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene må regne med at deler av undervisningen er obligatorisk. Dette kan for eksempel være undervisningsøkter med gruppediskusjoner, oppgaveskriving eller framlegg. Oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart. Frammøte til disse læringsaktivitetene er å regne som godkjent, og fravær blir å regne som ikke godkjent.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Individuelt refleksjonsnotat knyttet til selvvalgte plan- og styringsdokument (for eksempel stortingsmeldinger, forskrifter, lover og kommunale planer) (maks 1300 ord)
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en fagpolitisk oppgave
  • Muntlig presentasjon i klassen over selvvalgt barnehagefaglig tema fra fordypningen (vise retoriske kunnskaper)
  • Muntlig gruppefremlegg knyttet til temaet pedagogisk ledelse av utviklingsarbeidet på praksisseminar

Obligatoriske arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved for sen innlevering vurderes arbeidskravet som ikke godkjent. Ved ikke godkjent får studenten en (1) ny mulighet til å forbedre arbeidet.

For å kunne fremstilles til avsluttende eksamen, må obligatoriske arbeidskrav og praksis være bestått. 

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler