Hopp til innhald

MAKP402 Implementering II: integrere forskning, profesjons- og brukerkunnskap

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Dette emnet er en videreføring av emnet MAKP202 Implementering: anvende forskning, kartlegge og endre praksis. Emnet har to særskilte fokus:  

1) vurdere metoder for brukermedvirkning på ulike nivåer i helsetjenesten

2) kritisk reflektere over betydningen av kvalitativ forskning i kunnskapsbasert praksis (KBP)

I møte med brukere av helsetjenestene skal helsepersonell bruke den mest pålitelige forskningsbaserte kunnskapen, sammen med egen erfaring og brukerkunnskap. Men hva betyr det egentlig å involvere brukere i beslutninger? Studenten lærer å operasjonalisere brukermedvirkning på ulike nivåer i helsetjenesten og får kompetanse på metoder for brukermedvirkning i praksis.  

Kvalitativ forskning er sentralt både for implementering og for å få frem erfaringer fra både helsepersonell og brukere. I løpet av de siste tiårene har oppsummert kvalitativ forskning vokst frem som et anerkjent grunnlag for KBP, på lik linje med andre former for oppsummert forskning. Kunnskapsoppsummeringer over kvalitative studier er derfor sentralt i dette emnet. Studenten lærer å kritisk vurdere oppsummeringer som er relevante for implementering og brukermedvirkning, og å gradere tilliten til funnene i disse.  

Følgende temaer omhandles:

  • samvalg: integerere kunnskap fra forskning, erfaringer og brukere
  • rammebetingelser når forskning skal implementeres i praksis: normative, politiske, økonomiske, juridiske, teknologiske, sosiale og etiske betingelser
  • kvalitative implementeringsstudier og kunnskapsoppsummeringer: hva karakteriserer dem, hvordan utformes de og hvordan kritisk vurdere dem
  • kommunikasjon til fagfelt og brukere: hvordan fremme helsekompetanse og formidle forskningsbasert kunnskap og usikre resultater i forskning

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan kritisk reflektere over hvordan forskjellige typer kunnskap påvirker praksis.
  • har avansert kunnskap om hvordan normative, politiske, økonomiske, juridiske, teknologiske, sosiale og etiske faktorer kan påvirke beslutninger og endringer i helsetjenesten..
  • har avansert kunnskap om kvalitative kunnskapsoppsummeringer og hvilken betyning de har i beslutnings- og endringsprosesser.

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan kritisk vurdere kvalitative implementeringsstudier og kunnskapsoppsummeringer, og forholde seg til hvordan de kan brukes i endringsarbeid og brukermedvirkning i helsetjenesten.
  • kan analysere hvordan kunnskap fra erfaring, brukere og forskning påvirker kunnskapsbaserte beslutningsprosesser på ulike nivåer i helsetjenesten (klinisk praksis, retningslinjer, med mer).
  • kan formidle kritiske refleksjoner om om implementering av forskningsbasert kunnskap og brukermedvirkning til fagfelt og brukere.

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner relatert til KBP, implementering og brukermedvirkning til fagfelt og brukere.
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter relatert til implementering og brukermedvirkning i endrings- og kvalitetsforbedringsarbeid i egen praksis. 

Krav til forkunnskaper

Emner i første studieår må være bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i hovedsak nettbasert, med en samling  midtveis i semesteret. Undervisning omfatter forelesninger (video og klasserom), webinarer, oppgaveløsing individuelt og i grupper, og deltakelse i diskusjonsfora. Undervisningen er delt i tematiske bolker og studenten jobber ut fra ukeplaner med oppsatte studieaktiviteter, herunder lesing av relevant litteratur. Foruten samlingen på campus foregår undervisning, samt kommunikasjon med medstudenter og faglærere på Canvas.  Det forventes selvstudium utover undervisningen i emnet og en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke.

Samlingen er knyttet til arbeidskravene i emnet og går over 2-3 dager. En del av undervisningen samkjøres med undervisning i emnet MAKP420 på studieretning ergoterapi.  

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Basert på et (hypotetisk eller reelt) forbedringsarbeid i praksis skal studenten utvikle en evalueringsplan for å monitorere (etterprøve bruk av ny kunnskap), vurdere og opprettholde endringer som er innført som følge av forbedringsarbeidet. Studenten skal utarbeide et sammendrag (abstract) på 350 ord, gi og få tilbakemelding på en medstudents sammendrag. Sammendraget danner grunnlaget for en poster som skal presenteres på samling. Studenten skal ta del i påfølgende faglig diskusjon rundt sitt innlegg, samt forberede og gi tilbakemelding på en medstudents innlegg.
  2. Hver enkelt student skal lese en gitt kunnskapsoppsummering over kvalitative studier og vurdere tilliten til funnene i denne med GRADE-CERQual-rammeverket. Vurderingen leveres inn før samlingen.

Læringsaktivitetene er gyldig i fire påfølgende semestre.

Vurderingsform

Oppgave
Studenten kan velge mellom to oppgaver, en om samvalg eller en om helsekompetanse.

Oppgave om samvalg: Samvalg er en prosess der pasienten/brukeren og/eller de som står brukeren nær sammen med helsepersonell tar beslutninger om undersøkelses- og behandlingsmetoder. Studenten skal drøfte ulike tiltak for å fremme samvalg med utgangspunkt i forskning og teori basert på en problemstilling fra praksis eller et selvvalgt case.

Oppgave om helsekompetane: Helsekompetanse (eng. health literacy) er personers evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å ta kunnskapsbaserte beslutninger om egen helse. Studenten skal drøfte ulike tiltak for å fremme helsekompetanse blant pasienter/brukere og/eller de som står brukeren nær, med utgangspunkt i forskning og teori basert på en problemstilling fra egen praksis eller et selvvalgt case.

I begge oppgaver skal studenten bruke minst en kvalitativ kunnskapsoppsummering i drøftingen.

Omfang: på 3000 ord (+/- 10 %).

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen bearbeider studenten besvarelsen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • MAKP401 - Implementering II: Integrere forskning, profesjons- og brukarkunnskap - Reduksjon: 15 studiepoeng