MBUL550 Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Under veiledning av en faglærer skal studenten gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt og dokumentere dette arbeidet gjennom en masteroppgave. Masteroppgaven skal demonstrere studentens evne til å behandle problemstillinger knyttet til barne- og ungdomslitteratur på en selvstendig, systematisk og analytisk måte. Masteroppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling på grunnlag av kunnskapsstoffet i ett eller flere av emnene (MBUL501/502/503/504). Oppgavens tema, problemstilling og litteraturtilfang utvikles i samråd med veileder. Hver student får en hovedveileder. Det inngås individuelle forpliktende veiledningsavtaler.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor det barnelitterære forskningsfeltet og spesialisert innsikt i et avgrenset område på dette feltet
- har inngående kunnskap om barnelitteraturforskningens vitenskapsteori og metode
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barne- og ungdomslitteraturens historie, egenart og danningspotensial.
Ferdigheter
Studenten
- kan på en selvstendig måte bruke relevant teori og metode knyttet til det barnelitterære forskningsfeltet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnement
- kan gjennomføre et profesjonsrettet, selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere og drøfte faglige problemstillinger innen barnelitteraturforskningen både med spesialister og med allmennheten
Krav til forkunnskaper
MBUL501, MBUL502, MBUL503 og MBUL504.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er i hovedsak studentdrevet i tett dialog med veileder og med obligatorisk skriveseminar en gang i måneden fra august til mars. Plan for seminardager vil foreligge ved studiestart.
Obligatorisk læringsaktivitet
Godkjent prosjektbeskrivelse, 80% deltakelse ved skriveseminar og forelesning knyttet til masteroppgaven. Forelesningen er en åpen forelesning på 20 min. og skal ta opp sentrale perspektiver i masteroppgaven. Den vil normalt bli arrangert i mars/april 4.semester.
Vurderingsform
Eksamen består av to deler:
- Masteroppgaven
- Fagsamtale (justerende muntlig eksamen)
Masteroppgaven: Omfang 80-110 sider. Nærmere retningslinjer for oppgaveformatering, referanser o.l. gis av emneansvarlige. Oppgaven skrives enten på engelsk eller norsk avhengig av fordypningsfag.
Fagsamtale: Fagsamtalen er en lukket faglig samtale på 25-30 min. mellom studenten og intern og ekstern sensor. Samtalen er knyttet til masteroppgaven.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Karakteren på masteroppgaven kan justeres opp eller ned én karakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler