MGBMH301 Mat og helse 2, emne 1 - Matkultur, forbruk og miljø
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Mat og helse 2 emne 1 er et emne i grunnskolelærerutdanningen 1-7 og er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen. Gjennom studiet skal studentene utvikle kompetanse innenfor fagområdets miljømessige og kulturelle dimensjoner. Ved utenlandsopphold i 6. semester kan Mat og helse 2 emne 1 og 2 erstattes med tilsvarende studier ved andre utdanningsinstitusjoner. Emnene må være godkjent før utreise.
I dette emnet legges det vekt på mat og måltiders betydning for identitetsutvikling og samhandling, og det gis også en innføring i ulike matkulturelle praksiser og mattradisjoner. Videre legger emnet vekt på forbruk og bærekraft, bærekraftig matproduksjon og kunnskap om barn og unge som matforbrukere, og legger grunnlaget for å arbeide med disse temaene i skolen.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om historiske hovedtrekk i utviklingen av det norske kostholdet og politikken på matområdet
- har kunnskap om bærekraftig matproduksjon
- har kunnskap om barn og unge som matforbrukere
- har kunnskap om mat og måltiders betydning for sosialisering og identitetsutvikling blant barn og unge
- har kunnskap om kulturelt mangfold og symbolske og kommunikative funksjoner mat og måltider har i ulike kulturer
Ferdigheter
Kandidaten
- kan organisere måltidssituasjoner som avspeiler ulike kulturelle kontekster med overføringsverdi til opplæring i skolen
- kan vurdere miljø- og bærekraftfaktorer i produksjon og forbruk av mat og arbeide tverrfaglig med temaet
- kan redegjøre for faktorer som kan påvirke barn og unges matvalg med overføringsverdi til opplæring i skolen
- kan anvende sensoriske uttrykk i praktisk matlaging og tilrettelegge for estetisk erfaring med mat og måltider
- kan kutforske tradisjonelle matretter og matlagingsmetoder
- kan legge til rette for begynneropplæring og tilpasset opplæring med fokus på progresjon i grunnleggende ferdigheter
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende didaktiske planleggingsmodeller og læringsstrategier i faget mat og helse
- kan lage en progresjonsplan for fagdidaktisk arbeid i mat og helse og reflektere over faglige problemstillinger
- kan reflektere over egen undervisningspraksis i mat og helse
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Mat og helse 1,30 sp
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper. Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.
Materialkostnader (kr 600) og ekskursjoner må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1: Presentasjon av et mat-/måltidshistorisk tema. Studenten skal individuelt eller i gruppe (maks. tre) holde et foredrag (15-20 min.) over ett mathistorisk tema (råvare, matrett) knyttet til en region eller nasjon. Videre skal en gjøre rede for hvordan temaet kan anvendes i mat- og helseundervisningen på trinn 1-7 i LK20 Fagfornyelsen. Presentasjonen skal i tillegg leveres skriftlig. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
- Arbeidskrav 2: Et arbeidskrav om profesjonsfaglig digital kompetanse i et samfunnsperspektiv
Arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være fullført innen fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Individuell skriftlig 2 dagers hjemmeeksamen på 2000-2500 ord over oppgitt tema.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler