MGBPP101 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 1 - Pedagogikk og pedagogiske handlinger
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Profesjonsrettet pedagogikk beskriver og anvender prinsipper og strategier som bygger bro mellom teori og praksis for godt lærerarbeid og god undervisning. I faget vil du sammen med andre studenter utforske sentrale pedagogiske spørsmål i læreryrket, og videre legge et grunnlag for skolerelevante perspektiv med relevans for masterfaget. Faget tar for seg sentrale perspektiver om pedagogikk som fag og handlingsfelt, pedagogiske kommunikasjons- og handlingsformer, og god undervisning og den gode læreren. Målet med profesjonsrettet pedagogikk er å styrke praksisrelevant kompetanse og fokusere på ferdigheter som er viktige for å utøve lærerarbeid i skolen.
Emnet er satt sammen av to delemner (emne 1 & 2) på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emnene legger grunnlaget for praksisorientert og skolerelevant masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk.
Emne 1 gir innsikt i prinsipper for undervisningsutvikling som baserer seg på skolens aktuelle praksis. Du vil lære om fremgangsmåter som trengs for praktisk utvikling og forbedring av undervisningen - med utgangspunkt i det som skjer i praksis. Utgangspunktet vårt er at kvaliteten avhenger av hvordan lærere håndterer de didaktiske utfordringene som oppstår i undervisningspraksisen i samspillet med elevene. Det legges vekt på hvordan ulike didaktiske teorier fungerer, og drøfter hvordan didaktikk i et undervisnings- og opplæringsperspektiv fungerer som profesjonskunnskap.
Emnet tar opp følgende tema:
- Uforutsigbarhet i undervisning fordi elever responder på forskjellige måter på det som skjer i klasserommet
- Profesjonell og reflektert håndtering av pedagogiske dilemmaer i møte med elevene og ellers i læreryrket
- Å møte elevmangfoldet blant elever på en profesjonell måte
Gjennom emne 1 er søkelys på å evaluere og justere egne handlinger for å utøve profesjonalitet. Denne kompetansen er viktig i en tid da en rekke ideer, konsepter, programmer og manualer møter og utfordrer skolen og lærerkollegiet. Ofte har disse konsepter blitt utviklet av andre aktører enn lærere: politikere, forskere og konsulenter.
Læringsutbytte
Ved fullført studium skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om:
- klassiske handlingsbegreper innen ulike undervisningsmodeller
- arbeidsmetodikk og tilpassede handlinger i ei mangfoldig elevgruppe
- sentrale handlingsorienterte pedagogiske teorier for utviklingen av god lærerpraksis
- praksis-teori diskursen og barrierer for god undervisning
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- gjenkjenne profesjonsetiske dilemma i klasserommet
- planlegge utviklingsarbeid i skolen med utgangspunkt i elevnære, forskningsbaserte metoder for endring
- tolke pedagogiske teorier som er relevant for godt lærerarbeid og god undervisning
Generell kompetanse
Studenten skal evne:
- å diskutere det uforutsette og improvisasjon for utviklingen av god praksis.
- å vurdere hvordan utdanningspolitikk støtter/ hindrer utdanningspolitikk god pedagogisk praksis
- å diskutere profesjonsrettede tema i et internasjonalt perspektiv
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Organisering av undervisningen i dette emnet vil være felles for alle campus og gjennomføres som en kombinasjon av nettbasert undervisning, og fysiske samlinger. Undervisningsformer vil være en kombinasjon av forelesninger og studentaktive læringsformer, både i storsamlinger og i mindre grupper, på nett og på ulike campus og klasserom.
Obligatorisk læringsaktivitet
Emnet har to muntlige og ett skriftlig arbeidskrav
Det er obligatorisk deltakelse i studentaktive seminarer, øvelser og arbeid i gruppe. Konkrete læringsaktiviteter i studiet, blir nærmere spesifisert i semesterplan
Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene må være fullført innen fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Muntlig eksamen.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler