MGUPØ401 Profesjonsemne 4
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Profesjonsundervisningen i GLU 5-10 består av ett emne som skal dekke ulike fagovergripende tema pr. studieår. Denne emneplanen gjelder for profesjonsundervisningen i 4. studieår.
Fagovergripende tema 4. studieår:
- Psykososialt læringsmiljø
Utdanningen skal sikre at studenten får den ferdigheten, kunnskapen og kompetansen som en lærer må ha for å skape et trygt psykososialt læringsmiljø og forebygge og håndtere krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering. Utdanningen må gi studenten kunnskap og kompetanse til å møte ulike likestillingsutfordringer i skolen. Studenten skal kunne utøve et normkritisk perspektiv og ha øye for elevene sin psykiske helse og psykososiale risikofaktorer i skolehverdagen. På bakgrunn av faglige vurderinger skal studenten raskt kunne sette i verk nødvendige tiltak og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.
- Å skape et godt psykososialt skolemiljø handler om å realisere elevenes menneskerettigheter (NOU2015:2).
- §9A-2 slår fast at alle elever har rett til et godt og trygt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
- Læringsmiljø kan oppfattes som de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene på skolen som har betydning for elevene sin helse, trivsel og læring (Meld. St. 28 (2015-2016), s. 14).
- Vold og overgrep
Utdanningen skal sikre at studenten har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, inkludert kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn. Studenten skal kunne identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep og kjenne til hvordan nødvendige tiltak skal settes i verk. Tema skal også koples til praksis. Studenter bør ha kunnskap om omfanget av vold og seksuelle overgrep i samfunnet, og de særskilte prosedyrene knyttet til varsling i saker der barn er utsett for vold og/eller overgrep.
Læringsutbytte
Psykososialt læringsmiljø
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om barn og unges læring i ulike sosiale, flerkulturelle og digitale kontekster og om hvordan kunnskapen kan brukes for å skape et godt psykososialt læringsmiljø.
- har kunnskap om risikofaktorer og beskyttende faktorer knyttet til det psykososiale miljøet, og kan vurdere skolen som faktor i elevens psykososiale læringsmiljø.
- har kunnskap om hvordan diskriminering og ekskludering kan arte seg på ulike nivå i samfunnet og i skolen.
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til å utvikle inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljø som tar vare på rettighetene til elevene.
- kan ta initiativ til og ivareta et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet, og med relevante aktører i og utenfor skolen.
Generell kompetanse
Studenten
- kan med utgangspunkt i forskingsbasert og profesjonsrettet kunnskap grunngi egne pedagogiske og etiske valg når det gjelder forebygging og utvikling av psykososiale miljø i skolen.
Vold og overgrep
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om ulike former for seksuelle overgrep og konsekvensene overgrep kan ha for barnet
- kjenne til ulike former for seksuelle overgrep knyttet til unges nettbruk
- har kunnskap om hvordan overgrep kan avdekkes, og kjenner til plikter og prosedyrer knyttet til varsling og oppfølging.
Ferdigheter
Studenten
- kan bevisstgjøre og samtale med barn om vold og seksuelle overgrep, og ta opp tema i undervisningen.
- kunne håndtere varsel om vold og seksuelle overgrep i tråd med retningslinjer og prosedyrer, og samarbeide om tiltak med aktuelle aktører med relevant kompetanse.
Generell kompetanse
Studenten
- har et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for vold og overgrep, kunne håndtere varsel i tråd med lovverket, og bidra til åpenhet om temaet i undervisninga.
Krav til forkunnskaper
Psykososialt læringsmiljø
Psykososialt læringsmiljø, del 1 (GLU2)
Vold og overgrep
Vald og overgrep del 1 (GLU2)
Anbefalte forkunnskaper
Psykososialt læringsmiljø
Anbefalte forkunnskaper er Psykososialt læringsmiljø, del 1 fra GLU2, sammen med PEL 1.-3. år.
Vold og overgrep
Anbefalte forkunnskaper er Vold og overgrep, del 1 fra GLU 2.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skjer i klasser, større grupper, digitalt og på ulike læringsarenaer. Aktiv studentdeltakelse er forventet og undervisningen vektlegger studentaktive læringsformer.
Variasjon mellom introduksjoner, arbeid i grupper, utforming av tekst/podkast/film, digitale og fysiske rammer.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Det er ingen vurdering i emnet.