Hopp til innhald

UTD801 Karrierelæring i utdanningsvalg

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Utdanningsvalg er en videreutdanning på masternivå for lærere og består av to emner, Karrierelæring i utdanningsvalg og Undervisning og samarbeid i utdanningsvalg. I emnet Karrierelæring i utdanningsvalg kan studentene få et teoretisk grunnlag om ungdommers karrierelæring og karriereutviklingsprosesser.

Innhold i emnet:

  • Overordnede føringer for faget
  • Identitetsutvikling og selvforståelse i ungdomsårene
  • Karriereteorier og karrierevalgprosesser
  • Ungdommers verdier og preferanser i karrierevalg
  • Karrierelæring og karrierekompetanse 
  • Utdanningssystem og arbeidsliv

Emnet gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium. Det er 3 studiesamlinger à to dager. 2 samlinger gjennomføres med oppmøte i Bergen og 1 samling er digital. Det er obligatorisk fremmøte på samlingene. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver, selvstudium og nettbaserte læringsaktiviteter. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.  

Læringsutbytte

I emnet vektlegges grunnlaget for elevers læring i utdanningsvalg, karrierekompetanse, karrierevalg og karriereutforskning i ungdomsårene. Målet med emnet er å øke studentenes faglige og didaktiske kompetanse for å fremme elevers læring i utdanningsvalg og utvikle deres karrierekompetanse slik at de kan forstå og utvikle seg selv og utforske liv, læring og arbeid i forandring og overganger. Refleksjon over og utvikling av egen undervisningspraksis står sentralt. 

Studenten skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha kunnskaper om læreplanen i utdanningsvalg og føringer om livslang læring, og hva de innebærer for undervisning i faget.
  • Ha kunnskaper om sentraler teorier og tilnærminger om karrierelæring og karrierekompetanse.
  • Ha kunnskaper om sammenhenger mellom identitet, selvforståelse og karriereutvikling i ungdomsårene.

Ferdigheter

  • Kunne bidra til å utvikle selvinnsikt, refleksjonsevne og handlingsdyktighet i karriereplanlegging hos elevene.
  • Kunne bruke fagterminologi knyttet til karriereundervisning og karrierelæring.
  • Ha kjennskap til faktorer som påvirker frafall og hvordan de kan motvirkes gjennom karrierelæring.

Generell kompetanse

  • Kunne se kunnskap om ungdom i sammenheng med ulike behov for læring i utdanningsvalg.
  • Ha kunnskaper om hva som påvirker karrierevalg og vite hvordan denne kunnskapen kan brukes i undervisningen.
  • Ha innsikt i betydningen av arbeidsdeltakelse og livslang læring for individ og samfunn.
  • Kunne analysere kritisk og med høy grad av etisk bevissthet hvordan karrierelæring og karrierekompetanse kan påvirke den enkeltes liv og valg.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, både på og mellom samlingene.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver, selvstudium og nettbaserte læringsaktiviteter. Oppgaver som studentene arbeider med, tar blant annet utgangspunkt i deres praksis i skolen og skal gi rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksis.

Det legges vekt på at studentene samarbeider på og mellom samlingene for å bidra til erfaringsutveksling og læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse, oppgaver) må være oppfylt og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet. 

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene deltar på samlingene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og bidra i diskusjonsfora i Canvas mellom samlingene.

Oppgaver

Det er 3 innleveringsoppgaver i emnet.

Retningslinjer for oppgavene legges ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgås på første studiesamling. 

Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å levere oppgave. Studenter som ikke får godkjent oppgaven ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Digital individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Karakterskala A-F der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling).

Mer om hjelpemidler