ØAL116 Produksjonsledelse og prosessforbedring
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Produksjonsledelse og prosessforbedring er et av fordypningsemnene innenfor logistikkstudiet/fordypningen i logistikk for 3. årsstudentene ved HVL, campus Bergen sitt bachelorstudium innen økonomisk-administrative fag. Emnets formål er å gi studentene forståelse av effektiviserings- og forbedringsmuligheter innad i en virksomhet og i en forsyningskjede. Sentralt står evnen til å forstå og se sammenhenger mellom de ulike delene i en virksomhet, enten det gjelder produkter, tjenester, informasjon eller personell, med sikte på kontinuerlige forbedringer. Gjennom teoretisk og praktisk problemforståelse vil studentene få trening i å vurdere utfordringer knyttet til endring og forbedring på ulike nivåer i virksomhetene.
Produksjonsledelse og prosessforbedring forankrer ledelsestenkning i de to grunnverdiene: kontinuerlig forbedring og respekt for mennesker. Spenningsforholdet mellom effektiv flyt og effektiv ressursutnyttelse utfordrer utforming og fordeling av arbeidsoppgaver og arbeidsstasjoner, lokalisering, layout, lagerhold og lagerstyring, kvalitet og kontrollsystemer i alle typer virksomheter: vare- eller tjenesteproduksjon, i offentlig eller privat virksomheter. Prosessene må styres, planlegges og koordineres slik at de forankres i virksomhetenes overordnede strategier for forretningsutvikling, innovasjon og produkt- / tjenesteutvikling og for anvendelse av informasjonssystemer. Enhver som berøres av virksomhetenes aktiviteter er omfattet av verdien «respekt for mennesker».
Faglig plattform vil bestå av litteratur innen Lean og forbedringsarbeid: Kaizen, JiT og visuell ledelse, prosessdesign samt metoder og verktøy som kan anvendes i forbedringsarbeid.
Læringsutbytte
Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet ha tilegnet seg:
Kunnskaper:
- Kunne vurdere varierte framgangsmåter og hjelpemidler for kontinuerlig forbedring basert på respekt for mennesker
- Kunne vurdere flyteffektivitet vs. ressurseffektivitet og faktorer som påvirker disse i varierte prosesser
- Kunne vurdere anvendelse av sentrale begreper og teknikker for forbedring fra leder- til operatørnivå og forstå overordnede sammenhenger og kostnadseffekter.
Ferdigheter:
- Kunne anvende verktøy og modeller for planlegging og analyse av produksjonsutfordringer i praksis
- Kunne benytte og forklare relevante analyseteknikker for styring og forbedring av prosesser innen produksjon og tjenesteyting
- Kunne skrive, presentere og opponere i forbindelse med semesteroppgaver
Generell kompetanse:
- Kunne forklare og kjenne utfordringer innen flyt og forbedring av prosesser
- Ha grunnleggende kjennskap til utfordringer i forbedringsarbeid fra kartlegging av nå-situasjon til igangsetting og gjennomføring av forbedringsprosjekter.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Minst 100 studiepoeng fra de 2 første årene ved Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon eller opptakskravene til ettårig påbygning i logistikk.
Undervisnings- og læringsformer
Klasseromsundervisning kombinert med gruppearbeid, bedriftsbesøk og evt. gjesteforelesninger. Ulike deler av fagstoffet konkretiseres gjennom caseoppgaver og aktiviteter som «Lommelyktspillet».
Studentene skriver en semesteroppgave i grupper hvor forbedringsarbeid diskuteres i en selvvalgt virksomhet med utgangspunkt i virksomhetens verdistrømmer. Tilbakemeldinger underveis blir gitt av emneansvarlig. I utkast kommenteres/presenteres av to og to grupper ut fra et strukturert opplegg for presentasjon/ opposisjon. I tillegg mottar gruppene tilbakemeldinger fra emneansvarlig. På bakgrunn av tilbakemeldingene leveres en forbedret, endelig versjon.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Deleksamen med to deler:
1) Gruppebasert semesteroppgave (utgjør 40% av endelig karakter). Semesteroppgaven skal være på min 10-15 sider med linjeavstand 1,5 (ca. 6000 ord). Innleveringstidspunkt blir annonsert av fagansvarlig.
2) Skriftlig skoleeksamen, 3 timer (utgjør 60 % av endelig karakter).
Skriftlig eksamen blir gjennomført på digitalt eksamenssystem (Wiseflow).
Karakterskala A-F der F tilsvarer ikke bestått.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skriftlige hjelpemidler er tillatt + enkel kalkulator.
Mer om hjelpemidler