ØSS117 Markedsmakt og strategi
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Hvorfor er Facebook gratis? Hvorfor har smarttelefoner så kort levetid? Hvorfor er det så trangt å reise på økonomiklasse? I dette kurset bruker vi mikroøkonomi til å belyse disse og andre spørsmål om forretningsstrategi.
En rød tråd i kurset er at bedrifter med stor markedsmakt kan skreddersy sine priser og produkter etter kundenes preferanser. Vi vil legge særlig vekt på fire tema: 1) Monopolprising på kort og lang sikt, 2) Prisdiskriminering, 3) Digitale plattformer og annonsering og 4) Koblingssalg («bundling» og «tying»).
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten ha inngående kunnskap om:
- Hvordan bedrifters prissetting avhenger av kundenes preferanser, tilgjengelig informasjon om betalingsvilje, markedets tidshorisont og muligheten for nettverkseffekter.
- Hvordan ulike salgsstrategier påvirker forbruker- og totalvelferden.
Ferdigheter
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:
- Analysere bedrifters strategiske valg ved hjelp av mikroøkonomiske prinsipper og teorier.
- Identifisere ulike strategier for prising og annonsering, og forklare hvorfor disse oppstår.
Generell kompetanse
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:
- Bruke mikroøkonomi som et strategisk verktøy.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BØA203 Mikroøkonomi I, eller tilsvarende kurs.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og oppgaveløsning i plenum
Obligatorisk læringsaktivitet
En innlevering må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen 5 timer, karakter A-F. (Kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.)
Hjelpemidler ved eksamen
Enkel kalkulator.
Mer om hjelpemidler