Å-MU401 Årsstudium musikk 2 emne 2
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Det blir lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom studentenes egen musikalske og kunsteriske utvikling og fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning. Emnet skal gi studenten kompetanse til å utvikle samarbeids- og formidlingsprosjekter ved høgskolen og i samfunnet. Studentens musikalske ressurser og undervisning gitt ved høgskolen danner grunnlaget for arbeid i emnet. Oppgaver gitt i emnet skal trekke linjer mellom fag som hovedinstrument, musikkformidling, musikkhistorie, didaktikk og arrangering/komponering.
Viktige tema i emnet er:
- Lytting og lyttemetodikk knyttet til musikkhistoriske emner
- Didaktisk refleksjon og analyse
- Arrangering/komponering
- Musikkformidling
- Musikkteknologi
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har:
- kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i skolefaget musikk
- grunnleggende kunnskap om musikk fra ulike tradisjoner, sjangrer og musikkhistoriske epoker.
- kunnskaper om ledelse og tilrettelegging av musikkaktiviteter i skole og på andre arenaer
- har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
- har kunnskap utvalgte sjanger- og stilideal innenfor områdene improvisasjon, komposisjon og arrangering
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- formidle musikk på en selvstendig og trygg måte fra en scene, med god kommunikasjon til ensemblet og publikum
- lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer og historiske perioder
- legge til rette for varierte musikkaktiviteter for ulike målgrupper
- kan reflektere over og drøfte musikken sine funksjoner som estetisk og flerkulturelt samfunnsfenomen i relasjon til grunnskolekonteksten
- kan skape sin eigen musikk ved hjelp av akustiske og digitale lydkilder og arrangere musikalsk materiale for elever på grunnskolens ulike trinn
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan analysere og vurdere egen musikalsk og kunstnerisk læring
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere varierte musikkaktiviteter med fokus på skapende prosesser
- kan aktivisere og stimulere andre menneskers evne til å skape, oppleve og uttrykke musikk
- kan reflektere over forholdet mellom musikk, metoder i og utenfor faget
- kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å reflektere over, drøfte og vurdere aktuell forskning og ulike grunnskolerelaterte musikkdidaktiske kategorier
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt å ta dette emnet etter Musikk 1.
Undervisnings- og læringsformer
Praktisk musikalsk og metodisk aktivitet i heil klasse og i mindre grupper, forelesinger og litteraturstudier - i analoge og digitale format. Studentaktive læringsformer blir vektlagt, og det blir satt krav til at studentane kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats. Deler av aktivitetene i emnet kan bli organisert som praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Deltagelse i og gjennomføring av obligatoriske læringsaktiviteter er nødvendig for at studenten skal kunne forberede seg eller kvalifisere seg til eksamen. Innholdet i læringsaktivitetene er forankret i emnets læringsutbytte, og læringsaktivitetene krever aktiv deltagelse fra studenten i læringsprosessen. Læringsaktivitetene må gjennomføres til fastsatte frister og være godkjent før en kan gå opp til eksamen. Ved "ikke godkjent" kan en med faglærer avtale tidspunkt for ny gjennomføring samme semester. Dersom en da ikke oppfyller kravene, kan læringsaktiviteten tas på nytt neste gang emnet blir gjennomført. Noen praktiske læringsaktiviteter har kun ett forsøk.
Retningslinjer for arbeidet blir publisert på læringsplattform.
Læringsaktivitetene blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske læringsaktivieter i emnet:
- aktiv deltagelse og gjennomføring av praktiske, skriftlige og muntlige læringsaktiviteter, spesifisert i læringsplattform.
Vurderingsform
Mappeeksamen med gradert karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler
Mer om hjelpemidler