ØKB2124 Samfunnsvitenskapelig metode
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Studentene skal få en grunnleggende innføring i samfunnsvitenskaplig forskningsmetode. Faget gir en introduksjon til metodelære der blant annet ulike trinn i forskningsprosessen gjennomgås. Både kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger og metoder studeres. Innen kvantiativ dataanalyse omhandles både deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk. Vi anvender blant annet regresjonsanalyse på ulike typer data. Faget inneholder øvinger hvor dataverktøy brukes for å analysere data og problemstillinger innen det økonomisk/administrative fagområdet. Blant de kvalitative datainnsamlingsmetodene gjennomgås blant annet intervjuer og fokusgrupper.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- Har oversikt over de ulike trinnene i en forskningsprosess.
- Har kunnskaper om ulike typer forskningsdesign og kombinasjoner av forskningsopplegg, både kvantitative og kvalitative.
- Har kunnskaper om grunnleggende datainnsamlings- og analysemetoder, både kvantitative og kvalitative.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan definere en problemstilling og vite hvordan man kan foreta avgrensinger samt definere relevante begreper og problemer.
- Kan reflektere om mulighetene for generalisering, samt diskutere problemstillinger omkring validitet og reliabilitet, feilkilder og feiltolkninger i empirisk baserte studier.
- Kan vurdere alternative metodiske tilnærminger for empirisk analyser av problemstillinger som ofte forekommer i det økonomisk administrative fagområdet.
- Kan bruke og trekke slutninger fra grunnleggende statistiske metoder.
- Kan bruke og være fortrolig med relevant dataverktøy for i praksis å kunne utføre grunnleggende analyser basert på empiriske data.
Generell kompetanse
Med utgangspunkt i de andre metodefagene (matematikk og statistikk) har studenten fått en innføring i samfunnsvitenskapelig metode, inkludert anvendt statistikk. Studenten kan reflektere omkring forskningsetikk samt vurdere alternative kvalitative og kvantitative forskningsdesign og metoder.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BØA115 Statistikk for økonomer (eller tilsvarende)
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og PC-øvelser
Obligatorisk læringsaktivitet
Nei
Vurderingsform
Prosjektoppgave i grupper - 60%
3 timer individuell skriftlig skoleeksamen - 40%
Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Prosjektoppgave - Alle skriftlige og trykte hjelpemidler er tillatt
Skriftlig skoleeksamen - kalkulator.
Alle kalkulatormodeller er tillatt, med følgende unntak
- kalkulatoren skal ikke ha mulighet for mottak/sending
- kalkulatoren skal ikke kunne behandle symbolske matematiske uttrykk
- kalkulatoren kan ikke kobles til strømnettet
- kalkulatoren må ikke lage støy
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ØKB2103 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ØKB2031 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ØKB031 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 6 studiepoeng
- NAB2012 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 5 studiepoeng
- NAB2015 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 4 studiepoeng
- ØMO111 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ME6-1002 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng