EVL-LPL215 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 2
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:
- Barnehagen som utdanningskultur
- Pedagogisk ledelse
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:
- pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon
- om barns psyko-sosiale læringsmiljø
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten ha ferdighet i å:
- planlegge, vurdere og gjennomføre kollektivt utviklings- og endringsarbeid på egen arbeidsplass der veiledning og oppfølging av ansatte inngår
- være kritisk reflekterende
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø.
- kunne utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordna mål for barnehagen.
Krav til forkunnskaper
EVL-LPL115
Anbefalte forkunnskaper
-
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1: Du skal gjøre rede for valg av perspektiv på læringsmiljøet og ut fra kartleggingsarbeid skal du formulere et utkast til forskningsspørsmål / problemstilling til det aksjonsforskingsarbeidet som du vil bedre, endre eller utvikle.
- Arbeidskrav 2: Skriva inn problemstillinga og knytte teori til problemstillinga. Du skal også sei noe om metode knyttet til aksjonsforsking generelt, og metode nytta til innsamling av datamateriale.
- Arbeidskrav 3: Ha med problemstilling og bakgrunn, teori og metode. Til slutt skal dokumentasjon/datamateriale fra aksjonene (tiltak) drøftes oppimot problemstilling og teori.
- Arbeidskrav 4: Deltakelse i undervisning og på nettmøter
Vurderingsform
Skriftlig hjemmeeksamen
Karakter A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler