Hopp til innhald

EVL-LPL215 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 2

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:

  • Barnehagen som utdanningskultur
  • Pedagogisk ledelse

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • pedagogisk ledelse og  barnehagen som lærende organisasjon 
  • om barns psyko-sosiale læringsmiljø 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten ha ferdighet i å:

  • planlegge, vurdere og gjennomføre kollektivt utviklings- og endringsarbeid på egen arbeidsplass der veiledning og oppfølging av ansatte inngår
  • være kritisk reflekterende 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø.
  • kunne utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordna mål for barnehagen. 

Krav til forkunnskaper

EVL-LPL115

Anbefalte forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 1: Du skal gjøre rede for valg av perspektiv på læringsmiljøet og ut fra kartleggingsarbeid skal du formulere et utkast til forskningsspørsmål / problemstilling til det aksjonsforskingsarbeidet som du vil bedre, endre eller utvikle. 
  • Arbeidskrav 2: Skriva inn problemstillinga og knytte teori til problemstillinga. Du skal også sei noe om metode knyttet til aksjonsforsking generelt, og metode nytta til innsamling av datamateriale. 
  • Arbeidskrav 3: Ha med problemstilling og bakgrunn, teori og metode. Til slutt skal dokumentasjon/datamateriale fra aksjonene (tiltak) drøftes oppimot problemstilling og teori.
  • Arbeidskrav 4: Deltakelse i undervisning og på nettmøter

Vurderingsform

Skriftlig hjemmeeksamen

Karakter A-F, der F tilsvarer ikke bestått.    

Hjelpemidler ved eksamen

Alle 

Mer om hjelpemidler