EVOKRO802 Kroppsøving 1, emne 2
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Studiet skal gi kompetanse til å undervise i kroppsøving, og er et ledd i regjeringens satsing på varig videreutdanning (Kompetanse for kvalitet). Det er et uttrykt mål å få flere fagutdannede lærere som underviser i kroppsøving på 1.-7. trinn.
Kroppsøving 1 emne 2 (EVOKRO802) bygger på Kroppsøving 1 emne 1 (EVOKRO801), og retter seg mot lærere i grunnskolen. Emnet er nettbasert med obligatoriske samlinger. Det vil være tre samlinger i løpet av vårsemesteret. Canvas vil bli benyttet som læringsplattform.
Fokuset i studiet er på lærerarbeid og undervisning i kroppsøving både som selvstendig dannings- og læringsfag og som et fag for flerfaglig undervisning på 1.-7. trinn. I Kroppsøving 1, emne 2 legges det særlig vekt på kunnskap om kroppslig læring, vurdering og hvordan vurdering kan benyttes som redskap for læring. Deltakerne skal kunne bruke digitale verktøy og tilegne seg kompetanse om digitale ferdigheter i kroppsøving. Studiet gir teoretisk og praktisk veiledning og deltakerne utfordres til en kritisk innstilling til kunnskap. Deltakerne er medspillere i egen kompetanseutvikling, og skal utfordres på å gi seg selv, sine kollegaer og elevene utfordringer. Sikkerhet og det å ivareta HMS tas opp. Deltakerne skal etter endt kurs kunne arbeide med bærekraftig utvikling i faget og vurdere hvordan språk, holdninger, handlinger, valg av bevegelsesaktiviteter, utstyr og arenaer setter føringer for elevenes utvikling til økoborgere.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om bevegelse og kroppslig læring og om hvordan man som lærer kan tilrettelegge for bærekraftig undervisning og tilpasset opplæring for alle elever
- har kunnskap om deltakelse og samspill i bevegelsesaktiviteter, om hva som kan gi varierte bevegelseserfaringer og hvordan man kan planlegge og gjennomføre undervisning for elevenes danning og læring
- har kunnskap om vurdering og hvordan vurdering kan benyttes som redskap for læring i faget
- har kunnskap om uteaktiviteter og naturferdsel i kroppsøving og hvordan kjerneelementet kan bidra til elevenes læring og danning
- ha kunnskap om digitale ferdigheter i kroppsøving
- ha kunnskap om bærekraftig utvikling som grunnlag for en økokritisk tenkning i faget og i tverrfaglig undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere kunnskapsbasert kroppsøvingsundervisning i heterogene klasser
- kan finne fram til og prøve ut trygge, men utfordrende bevegelsesaktiviteter fra ulike kulturer, og legge til rette for læring og danning i kroppsøving slik at elever får god faglig progresjon
- kan formulere læringsmål sammen med elevene på en slik måte at elevene blir delaktige i egen læring
- kan ivareta HMS i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- kan bruke fagspråk og forskning, reflektere kritisk omkring kroppslig læring og bevegelsesaktiviteter og bidra til å løfte frem didaktiske problemstillinger relevant for kroppsøvingsundervisning på 1.-7. trinn
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide forskningsbasert, bidra i fagdebatter og kan drøfte kroppsøving som et skolefag for elevenes kroppslige læring, danning og utvikling til økoborgere
- kan bruke nasjonal og internasjonal forskning og formidle sentralt fagstoff, utvikle problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling av en profesjonell lærerrolle
- kan bidra i et profesjonsfellesskap
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Kroppsøving 1, emne 1 (EVOKRO801)
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert som en blanding av samlinger, selvstudium, arbeid i grupper/par og digitalt arbeid. Læringsarbeidet søker å knytte sammen studentenes egen undervisningserfaring og -praksis med relevant teori. Studiet legger vekt på at studenten både er mottaker, aktiv deltaker, veileder for medstudenter og observatør. Samlingene vil inneholde forelesninger, men også studentframlegg, synliggjøring av at teori og praktisk arbeid henger sammen. Arbeid på ulike dannings- og læringsarenaer samt studentfremlegg, dialoger og erfaringsutveksling.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha deltatt på 3 samlinger (80 % oppmøtekrav), digital oppfølging på nett (via Canvas) og fått godkjent to andre læringsaktiviteter som spesifiseres ved oppstart.
Studentene skal levere inntil to fagtekster i løpet av studiet. Én av tekstene skal være knyttet til en praksissituasjon. Retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene blir gjort kjent ved studiestart. En av læringsaktivitetene kan innebære muntlig presentasjon.
Studiet har ikke egen praksisdel, men minst én av innleveringene skal være knyttet til erfaringer fra og observasjon i egen skoleklasse/skole. Studenter uten tilgang til en klasse må få hjelp til dette ved egen skole.
Minst en av læringsaktivitetene kan ha et særskilt fokus på digitale læringsverktøy og pedagogisk bruk av IKT.
Det stilles krav om at studentens eget kollegium får del i erfaringene og resultatene fra arbeidet. Studentene velger en av læringsaktivitetene til dette formålet.
Vurderingsform
Prosjektoppgave.
Ta utgangspunkt i fagdebatten og utarbeide en problemstilling som skrives som en kronikk eller fagartikkel. Muntlig presentasjon for fagkollegium ved egen skole eller andre fora. Eksamensbesvarelsen skal inneholde kronikken/fagartikkelen og en evaluering av arbeidsprosessen og kunnskapsdelingen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler