Hopp til innhald

FHS8110 Innføring i e-helse ved FHS

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Studiet kvalifiserer undervisere i bachelorutdanningene i helse- og sosialfagene til å integrere e-helse i eget fag jamfør nasjonale retningslinjer i RETHOS og overordnede helse- og sosialpolitiske målsettinger.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Har inngående kunnskap om innhold og rammer i RETHOS med betydning for implementering av e-helse i egen bachelorutdanning
  • Forstår hvordan e-helse påvirker muligheter og utfordringer i velferdstjenestene
  • Har inngående kunnskap om faktorer som påvirker aksept av e-helse på individ organisasjons- og samfunnsnivå (RETHOS: på systemnivå)

Ferdigheter:

  • Kan analysere e-helse i eget fag ved hjelp av relevante teorier
  • Kan vurdere sentrale element ved e-helse inn i eget fag
  • Kan planlegge en realistisk og gjennomførbar undervisning hvor e-helse er integrert, jf. RETHOS

Generell kompetanse:

  • Har en kritisk og analytisk holdning til inkludering av e-helse i eget fag
  • Har en profesjonell og yrkesetisk holdning til egen rolle som profesjonsutdanner i en velferdstjeneste som inkluderer e-helseløsninger
  • Bidrar til faglig innovasjon i eget fag gjennom implementering og utvikling av e-helseløsninger

Undervisnings- og læringsformer

Diskusjon, studentaktivitet, forelesing, selvstendig arbeid, gruppearbeid, presentasjoner og selvstudium

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • To gruppeinnleveringer i emnet, hvor av en krever muntlig presentasjon for eget fagmiljø. Ved ikke godkjent kan arbeidskravet bearbeides og leveres på nytt en gang.
  • Deltakelse på minimum 80% av studentaktive og erfaringsbasert undervisning inkludert gruppearbeid.

Obligatorisk læringsaktiviteter er gyldig påfølgende studieår.

Vurderingsform

Oppgave i gruppe på inntil 2500 ord.
Oppstår det tvil om en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt skal det hentes inn skriftlig individuell fråsegn fra alle gruppemedlemmene og faglig veileder eller emneansvarlig.

Karakter bestått/ikke bestått.

Ny eksamen:
Ved ikke bestått eksamen gjennomføres ny eksamen i samme form som ordinær eksamen.