FHS8110 Innføring i e-helse ved FHS
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Studiet kvalifiserer undervisere i bachelorutdanningene i helse- og sosialfagene til å integrere e-helse i eget fag jamfør nasjonale retningslinjer i RETHOS og overordnede helse- og sosialpolitiske målsettinger.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Har inngående kunnskap om innhold og rammer i RETHOS med betydning for implementering av e-helse i egen bachelorutdanning
- Forstår hvordan e-helse påvirker muligheter og utfordringer i velferdstjenestene
- Har inngående kunnskap om faktorer som påvirker aksept av e-helse på individ organisasjons- og samfunnsnivå (RETHOS: på systemnivå)
Ferdigheter:
- Kan analysere e-helse i eget fag ved hjelp av relevante teorier
- Kan vurdere sentrale element ved e-helse inn i eget fag
- Kan planlegge en realistisk og gjennomførbar undervisning hvor e-helse er integrert, jf. RETHOS
Generell kompetanse:
- Har en kritisk og analytisk holdning til inkludering av e-helse i eget fag
- Har en profesjonell og yrkesetisk holdning til egen rolle som profesjonsutdanner i en velferdstjeneste som inkluderer e-helseløsninger
- Bidrar til faglig innovasjon i eget fag gjennom implementering og utvikling av e-helseløsninger
Undervisnings- og læringsformer
Diskusjon, studentaktivitet, forelesing, selvstendig arbeid, gruppearbeid, presentasjoner og selvstudium
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- To gruppeinnleveringer i emnet, hvor av en krever muntlig presentasjon for eget fagmiljø. Ved ikke godkjent kan arbeidskravet bearbeides og leveres på nytt en gang.
- Deltakelse på minimum 80% av studentaktive og erfaringsbasert undervisning inkludert gruppearbeid.
Obligatorisk læringsaktiviteter er gyldig påfølgende studieår.
Vurderingsform
Oppgave i gruppe på inntil 2500 ord.
Oppstår det tvil om en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt skal det hentes inn skriftlig individuell fråsegn fra alle gruppemedlemmene og faglig veileder eller emneansvarlig.
Karakter bestått/ikke bestått.
Ny eksamen:
Ved ikke bestått eksamen gjennomføres ny eksamen i samme form som ordinær eksamen.