FLKI8101D Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i lærerutdanningsbarnehage, emne 1 deltid
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage har som mål å legge til rette for at studentene utvikler grunnleggende kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer. Må være tilsatt i en Lærerutdanningsbarnehage under studietiden.
Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om profesjonsveiledning av barnehagelærerstudenter der sentrale praktiske og teoretiske aspekter blir vektlagt.
Det er en fordel om studentene er aktivt involvert i veiledning av praksisstudenter/ annen veiledningspraksis. Deltagernes veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.
- Fordypning i veiledningsteori og veiledningsstrategier
- Kommunikasjon og samhandling
- Profesjonskvalifisering og praksislærer som barnehagelærerutdanner
- Barnehagelærerstudentens utfordringer og muligheter i overgang fra utdanning til barnehagelæreryrket
- Fag og didaktikk i praksisopplæringen
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging
- har inngående kunnskap om praksisopplæring som profesjonskvalifisering i norsk barnehage/skole
- har kunnskap om læring og utviklingsprosesser hos barnehagelærerstudent, barnehagelærer og praksislærer
- har inngående kunnskap om etiske perspektiver i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre praksisveiledning tilpasset situasjon, barnehagelærerstudentens nivå og personlige utvikling
- kan forstå praksislærers ansvar og rolle i praksisopplæringen på ulike nivå
- kan mestre ulike kommunikative ferdigheter
- kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig profesjonsforståelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i praksisstudentens behov og integritet i praksissituasjonen
- kan kritisk vurdere ulike perspektiver ved praksisveiledning, med basis i sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er samlingsbasert, der undervisningen består av digitale ressursforelesninger, fysiske samlinger, veiledningsøvelser og arbeid i grupper.
Det kreves aktiv deltakelse gjennom hele studiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i emnet.
- Det er tre arbeidskrav i emnet: To skriftlige og et digitalt/skriftlig.
Arbeidskravene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent før oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
Individuell skriftlig semesteroppgave, 3000 ord +/- 10%.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler