FLKI8102 Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 2
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole emne 2, har som overordnet mål å legge til rette for at studentene utvikler solid kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer og mentor for nyutdannede.
Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om profesjonskvalifisering gjennom veiledning av nyutdannede lærere, kollegaer og lærerstudenter.
Det forutsettes at studentene aktivt er involvert i veiledning på arbeidsplassen. Veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.
Utdanningen kan danne grunnlag for videre spesialisering, både på master- og Phd.nivå
Sentrale temaer i studiet er:
- Endring og utfordringer knyttet til rollen som veileder i fremtidens barnehage/skole og masterutdanning
- Kommunikasjon, relasjon og samspill
- Etiske dilemma og maktforhold
- Lærende organisasjoner og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
- Forskning knyttet til veiledning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- Har inngående kunnskap om profesjonsveiledning og utvikling av lærarar sitt profesjonelle læringsfellesskap
- har avansert kunnskap om veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole
- ha inngående kunnskap om veiledning, endring- og utviklingsprosesser på systemnivå
- ha kunnskap om teknologi, praksisorientert forskning og endring- og utviklingsprosesser i barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og vise forståelse for veiledning av nyutdannede lærere, med utgangspunkt i den enkelte sitt behov
- har gode ferdigheter i å samhandle med ulike aktører i barnehage/skole om profesjonskvalifisering- og læring i virksomheten
Generell kompetanse
Studenten
- kandidaten kan identifisere og reflektere over etiske utfordringer og dilemma i rollen som veileder og lærer
- kan analysere og kritisk vurdere veiledningens betydning for å styrke egen og andres profesjonelle utvikling
- kan kritisk reflektere over veiledning som bidrar til utvikling og endring av barnehagens/ skolens virksomhet
Krav til forkunnskaper
- Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 1, 15 sp., eller:
- Videreutdanning i veiledning rettet mot praksislærere i barnehage og/eller skole, tatt ved HSH, HiSF eller HiB, med oppstart høsten 2010 eller senere.
- For at annen veilederutdanning skal kunne vurderes individuelt, må den være rettet mot veiledning av studenter i barnehage og/eller skole.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium.
Studiet er organisert som delemner der undervisningen består av nettbaserte læringsaktiviteter, samlinger, veiledningsøvelser og arbeid i grupper.
I tillegg kommer nettbasert aktivitet organisert på tvers av barnehager/ skoler, individuelt arbeid, nettmøter og selvstudier. Emnet krever aktiv deltagelse gjennom alle arbeidsformene.
Læringsaktivitetene vil være knyttet til et prosjekt gjennom hele emnet, knyttet til endrings-, og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse
- Obligatoriske læringsaktiviteter, 2 skriftlige og et digitalt
Læringsaktivitetene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle læringsaktivitetene må være godkjent for oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
- Prosjektoppgave, individuell skriftlig fagtekst, 4000 ord +/- 10%.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen:
Prosjektoppgave, individuell skriftlig fagtekst
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler