FM3-BAC-15 Profesjonsfag 4: Bacheloroppgave
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Som utdanna faglærer i musikk blir det forventet at en skal kunne se musikk som et vitenskapelig fag og kunne delta i videreutvikling av musikkfaget gjennom et forskningsarbeid. Emnet skal forberede studentene på denne delen av yrkeslivet.
Målet for emnet er at studentene skal tilegne seg en helhetlig innsikt i estetikk, vitenskapsteori, forskingsmetodikk og grunnlagstenkning som er særlig relevant for musikkfaget. Dette skal gjøre studentene i stand til å utarbeide sin bacheloroppgave.
Emnet inneholder en obligatorisk innføring i estetikk, vitenskapsteori, vitenskapelig metode og FoU-arbeid. Bacheloroppgava er en viktig del av arbeidet på dette emnet. Arbeidet skal være forankret i forskning og i arbeidet må det gjøres greie for valg av vitenskapelig metode. Bacheloroppgava skal presenteres for andre som del av undervisning og formidling.
Omfang bacheloroppgave individuell: 8000-10000 ord,
Omfang bacheloroppgave par: 9000-11000 ord.
Nærmere beskrivelser av rammer for bacheloroppgaven og prosessen vil bli spesifisert og beskrevet i Retningslinjer for bacheloroppgaven ved semesterstart.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om estetikk, vitenskapsteori, forskingsmetodikk og grunnlagstenkning knyttet til de praktiske og estetiske fagene
- har kunnskap om ulike lærings- og formidlingsstrategier i musikk.
- har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av musikalsk/musikkpedagogisk virksomhet i og omkring skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere egne og andres lærings- og formidlingsprosesser og knytte disse til kulturelle kontekster
- kan reflektere over egne og andre sine lærings- og formidlingsstrategier innenfor musikkfeltet
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av selvvalgt problemstilling og gjennom utarbeiding av bacheloroppgaven.
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- skal gjennom forsknings- og utviklingsarbeid utvikle kunnskap, ferdighet og innsikt i hvordan ulike vitenskapelige metoder kan brukes for å analysere ulike utdanningsarenaers musikkpedagogiske praksis.
- kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
- kan vurdere den samfunnsmessige verdien av forsknings -og utviklingsarbeid innen det musikkpedagogiske feltet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Profesjonsfagsemne i 1., 2. og 3.klasse: FM1-PRO-15, FM2-PRO-15, FM3-PRO-15.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
-Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - skriftlige og muntlige. Omfang og type blir spesifisert i semesterplan ved oppstart av emnet
- Obligatoriske læringsaktiviteter og aktiv deltagelse, hvilke deler dette gjelder kommer fram av semesterplan
Vurderingsform
Bacheloroppgave (60 %) og muntlig eksamen (30 min) (40 %).
Karakterskala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillat på bacheloroppgaven
Ingen hjelpemidler tillat på muntlig eksamen
Mer om hjelpemidler