Hopp til innhald

FYS300 Fysioterapeutisk vurdering, tiltak og evaluering

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet er en fortsettelse og videreføring av tidligere fysioterapiemner. Emnet inneholder faglige tema som krever integrering av kunnskap utviklet i andre emner, samt nye tema som blant annet skal forberede studentene til å møte pasienter i spesialisthelsetjenesten.

Overordnede tema er fysioterapeutiske vurderinger basert på undersøkelse, målsettings- og evalueringsprosesser.  Kunnskapsområder som medisinsk teori og farmakologi, faser i sykdoms- og tilfriskningsforløp (fra akutt kritisk syke til habiliterings- og rehabiliteringsprosesser), modeller for pasientforløp, behandlingsarenaer, tverrfaglig samarbeid, håndtering av pasienter i ulike forløp og med ulike funksjonsutfordringer, tilpassing av tiltakskjeder ut ifra individ og kontekst vil bli vektlagt. 

Livsløpsperspektivet vil bli vektlagt gjennom hele emnet. Etikk og kommunikasjon i møtet med mennesker i krise vil også være sentrale tema. Begrepene diagnose og medikalisering vil problematiseres. Kritisk forståelse for bruk av måle-/evalueringsredskap i fysioterapeutisk arbeid danner grunnlag for videre fordypning og bacheloroppgave i fysioterapi.

Temaområdene er eksemplifisert ved bruk av medisinske spesialistområder som for eksempel ortopedi/kirurgi og indremedisin eller fysioterapeutiske spesialområder som for eksempel kvinnehelse og psykiatrisk/psykosomatisk fysioterapi. 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap: Studenten… 

  • har bred kunnskap om forhold som virker oppbyggende og nedbrytende på kroppen
  • har bred kunnskap om sammenhengen mellom undersøkelsesfunn og kliniske diagnoser som grunnlag for tiltak
  • har bred kunnskap om fysioterapeutisk undersøkelse, tiltak og evaluering
  • kan reflektere over og tilpasse undersøkelser og tiltak i møte med pasienter i alle livsfaser for å forstå deres ressurser og begrensninger
  • har kunnskap om at omsorgssvikt vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold har betydning for helse
  • har kunnskap om kirurgiske og  medisinske intervensjoner ved tilstander som er relevant for fysioterapi
  • har kunnskap om hvordan patologiske prosesser og sykdomstilstander kan påvirke kommunikasjon
  • har kunnskap om modeller for pasientforløp og brukernes behov for koordinerte tjenester

Ferdigheter: Studenten…

  • kan bruke egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse og behandling
  • kan planlegge og gjennomføre en fysioterapeutiske undersøkelser og med bakgrunn i klinisk resonnering iverksette tiltak for ulike pasientgrupper
  • kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kritisk tenkning i arbeid med faglige problemstillinger

Generell kompetanse: Studenten…

  • kan reflektere over etiske problemstillinger
  • kan finne og kritisk vurdere forskningskunnskap
  • kan formidle faglige vurderinger gjennom ulike former for dokumentasjon

Krav til forkunnskaper

Bestått første studieår og emnene FYS200, FYS210 og FYSP1  

Anbefalte forkunnskaper

FYS220 Physiotheraphy in Health Promtion and Preventive work 

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger som oppsummerer kunnskapsgrunnlaget innen spesielle emner.
  • Gruppearbeid og seminar der studentene presenterer og drøfter spesielle problemstillinger knyttet til gitte kasusbeskrivelser.
  • Pasientdemonstrasjoner med diskusjon og tilbakemelding knytter teori og praksis sammen.

Ferdighetstrening, herunder også simulering som lar studentene få praktisk øving i behandlingsteknikker som skal brukes i klinisk praksis i kommende emner.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • 80 % tilstedeværelse i studentaktiv undervisning (ferdighetstrening, seminarer og gruppearbeid)
  • Interaktiv test knyttet til medisinsk teori. Testen tar 40-50 min og studentene har 3 forsøk. 70 % må være riktig for å få godkjent testen
  • Skriftlig arbeid i form av en plan for bevegelsessamarbeid. Denne skal inneholde aktivitetsplan for 1-2 ganger med innhold, hensikt, dosering, bruk av utstyr samt forslag til variasjon/progresjon
  • Skriftlig arbeid i forbindelse med en kasuistikk. 1500 ord +/- 10 % (gruppearbeid)

Læringsaktivitetene er gyldig i 4 semestre.

Vurderingsform

Eksamen
3 dagers skriftlig hjemmeeksamen. Antall ord på hjemmeeksamen: 3000 +/- 10 %.
Tema er medisinsk teori og det teoretiske grunnlaget for fysioterapeutiske vurderinger og tilpasninger knyttet til møtet med pasienter i spesialisthelsetjenesten.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Gjennomføres etter samme mal som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler