GLSM803 Fordypning i norsk
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Dette emnet bygger på de tverrfaglige emnene GLSM801 og GLSM802 og tilbyr en norskfaglig fordypning i sentrale norskfaglige tema som er relevante for undervisning på 1-4 trinn.
Norsk er et kunnskaps- og danningsfag, et estetisk fag, et språkfag og et praktisk profesjonsfag. I GLSM: Fordyping i norsk får du kunnskap om norsk språk og norsk tekstkultur og om didaktiske teorier knyttet til norskopplæring.
Undervisning i lesing, skriving og muntlig bruk av språket står sentralt. Et annet viktig fokus er multimodalitet og bruk av digitale verktøy i norskopplæringen. Emnet inneholder undervisning om aktive læringsformer basert på nyere forsking om barns læring, som for eksempel fagsamtaler og bruk av utvalgte læremiddel i norsk.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hva som kjennetegner ulike teksttyper og sjangre, både muntlige, skriftlige og multimodale
- har kunnskap om videre lese- og skriveopplæring, inkludert om lese- og skrivestrategier
- ha kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om god skriveopplæring og vurdering av elevtekster
- har kunnskap barnelitteratur og om betydningen av estetiske møter med barnelitteraturen
- har gode kunnskaper om muntlig kommunikasjon, og samtalen som didaktisk redskap
- har kunnskap om språklig variasjon, norsk som første- og andrespråk og norsk i et kontrastivt perspektiv
- har kunnskap om den gjeldende planen for norskfaget i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emne og gjøre greie for tilpassede og fagdidaktiske val på 1. til 4. trinn
- kan vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæringen og skriftforming fra 1. til 4. trinn, både for elever med norsk som førstespråk og andrespråk, og i arbeidet med skriving på begge målformer
- kan legge til rette for at elevene kan skrive i ulike sjangrer og medium
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse av, respons på og vurdering av munnlege og skriftlige elevtekster for å fremme læring
- kan bruke retoriske kunnskaper i arbeid med muntlige og skriftlige tekster
- kan legge til rette for og stimulere elever til variert muntlig bruk av språket
- kan ta i bruk ulike digitale verktøy i norskopplæringen og skape og vurdere multimodale tekster
- kan vurdere og ta i bruk nye metoder, ny teknologi og ulike norskfaglige læremiddel, digitale og andre, i arbeidet med leseopplæringen
- kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing
Generell kompetanse
Studenten
Norskfaget
- kan bruke læreplanen for å formulere mål for og vurdering av opplæringen
- er en sikker muntlig språkbruker og mestrer begge målformer skriftlig og kan undervise elever i disse.
- kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon og bruke denne kunnskapen til å tilpasse opplæringen for elevene
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan reflektere over hva den digitale utviklingen betyr for innholdet i faget og arbeidsmetoder i skolen
- forstår sammenhenger mellom relevant forsking og muligheter i pedagogisk praksis
- kunne vurdere, bruke og reflektere rundt bruken av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringa.
- være oppdatert på skolefaglige diskusjoner i samtiden knyttet til norskfaget
Krav til forkunnskaper
GLSM801, GLSM802
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er delvis nettbasert med tre samlinger i semesteret, der hver samling går over to eller tre dager. I tillegg vil det være på nett en fast undervisningsdag i uken på 3 timer.
I samlingene og i nettundervisningen vil det foregå undervisning, diskusjoner, utprøving av læringsaktiviteter, erfaringsdeling og presentasjon av arbeidskrav. Mellom samlingene arbeider du med faglige og didaktiske oppgaver knytt til fagstoffet. Kommunikasjon og aktivitet mellom samlingene foregår digitalt. En sentral del av arbeidet vil være knytt til egen undervisningspraksis og egne praksiserfaringer.
Studiet stiller krav til den enkelte student om selvstendig arbeid og aktiv tilnærming til problemstillinger, samt at en aktivt søker kunnskapsutvikling og samarbeider med andre studenter. Deltakerne vil bli delt inn i og arbeider i grupper gjennom hele studiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Læringsaktivitetene vil inkludere å utvikle egen praksis og å dele med kollegiet sitt, det vil inkludere å skape og analysere multimodale tekster. Læringsaktivitetene vil være både muntlige og skriftlige, individuelle og i grupper, og skal dekke begge målformer.
Læringsaktivitetene fordeles slik:
- 1 læringsaktivitet om multimodale tekster
- 1 læringsaktivitet knyttet til muntlighet i klasserommet
- 1 læringsaktivitet som inneholder 5 dager praksis (undervisning) i faget. Praksisen skal være på egen skole
Vurderingsform
3 dagers hjemmeeksamen.
Målform: Bokmål
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler