Hopp til innhald

LUPEM102 Musikerskap 1

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

I dette emnet får studentene anledning til å bli kjent med hverandre og musikken gjennom praktiske, utøvende og kreative prosesser. Målet er å sette musikkfaget inn i en kunstfaglig, didaktisk og samfunnsrelatert kontekst. Dette skjer gjennom planlegging, refleksjon, diskusjoner og litteraturstudier. I løpet av emnet vil det bli en ekskursjon til Ole Bull Akademiet på Voss.

Som faglærer i musikk vil arbeid med eget hovedinstrument bli vektlagt, i tillegg til sang og instrumentbruk i ulike kontekster. Undervisningen vil være både praktisk og teoretisk, og knyttet til lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13 sine kjerneområder.

Sentrale tema i emnet er:

  • Hoved- og bi-instrumenter
  • Musikkteori, gehør, komponering og arrangering
  • Sang (og samspill)
  • Norsk folkemusikk, sang og dans
  • Musikkhistorie
  • Didaktisk refleksjon, metodikk og analyse.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i musisering
  • har kunnskap om musikkhistoriske perspektiver
  • har kunnskap om musikkteori, gehør og utvalgte arrangerings- og komponeringsteknikker
  • har kunnskap om organisering og framdrift av musikalske prosesser og produkt
  • har kunnskap om metoder som er egnet for ensemble- og instrumentale aktiviteter på ulike læringsarenaer

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan formidle egne musikalske og didaktiske arrangement/komposisjoner skriftlig og muntlig
  • kan motivere, legge til rette for og tilpasse musisering på ulike arenaer i praksisfeltet
  • kan arbeide med didaktiske prosesser i musisering med fokus på gruppeprosesser og individuell differensiering
  • kan reflektere over egen faglig utøving og undervisning, og justere denne under veiledning
  • kan utøve og lede dans og sang, samt spille eksempler fra norsk folkemusikk
  • kan bruke hovedinstrumentet sitt på en konstruktiv og relevant måte i opplæring og formidling, individuelt og i samspill med andre
  • kan arbeide med tekniske og kunstneriske problemstillinger, slik at studenten utvikler ferdigheter i forbindelse med å innstudere, framføre og formidle musikk
  • kan utvikle sitt musikalske gehør og knytte dette opp mot praktisk arbeid med hovedinstrument og samspill
  • kan analysere og vurdere risiko i opplæringen og gjennomføre opplæringen slik at sikkerhet, helse og miljø knyttet til hørsel og lydtrykk, ergonomi, og riktig posisjonering med tanke på hovedinstrument er ivaretatt

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • viser faglig sammenheng mellom skapende og utøvende virksomhet i møte med ulike elever
  • bidrar aktivt til nytenking, innovasjonsprosesser og gruppeprosesser
  • kommuniserer med medstudenter og lærere om faglige problemstillinger og bidrar aktivt med egne analyser og konklusjoner innenfor fagområdet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knyttet til praktisk undervisning der teori blir integrert gjennom undervisning og praktisk erfaring. Gruppearbeid og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer inngår som en viktig del av emnet. Undervisning skjer på campus eller i digitale format dersom det undervises på tvers av campus. Studentene skal i løpet av semesteret på tur til Ole Bull Akademiet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Aktiv deltagelse i undervisningsaktiviteter som er definerende for emnet og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver som skal gi studenten kunnskap i individuell tilpassing og differensiering i musisering og ferdigheter ved å kunne formidle egne musikalske og didaktiske arrangement/komposisjoner
  • Aktiv deltagelse på ekskursjon til Ole Bull Akademiet som skal gi studenten ferdigheter i å utøve og lede dans og sang, samt spille eksempler fra norsk folkemusikk
  • Individuell oppgave: muntlig og skriftlig prøve i teori og gehør der studenten arbeider musikkteori og tekniske og kunstneriske problemstillinger
  • Gruppeoppgave: Deltakelse i diskusjonsforum på Canvas. Didaktisk refleksjon over gjennomført opplegg i praksis og undervisningssammenheng. Sentrale stikkord for diskusjon er faglig innhold, gruppeprosesser og motivasjon 

Vurderingsform

Emnet har todelt eksamen.

Del 1:

Praktisk eksamen

Individuell praktisk eksamen bi-instrument med muntlig høring. Tid: inntil 1 time. Vekting: 60 % av endelig karakter.

Del 2:

Skriftlig oppgave

Individuell skriftlig eksamen i arrangering, komponering og musikkhistorie. Oppgavens omfang tilsvarende 2000 ord og leveres ut ved semesterstart. Vekting 40%.

Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel er tillatt.

Mer om hjelpemidler