Hopp til innhald

LUPEM104 Musikerskap 2

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Som faglærer i musikk, må studenten beherske både hoved- og bi-instrumenter på et relevant nivå. Studenten vil i emnet arbeide med utvikling av egne ferdigheter som utøver og samtidig ha fokus på å bli lærer for andres utøving på hovedinstrument og i samspillaktiviteter.  

Studentene skal gjennom deltakelse på festivalen "Småspill", arbeide med fasilitering av musikalske aktiviteter for elever i grunnskolen. Det vil være fokus på musikalske og didaktiske praksiser og emnet skal fremme studentens kompetanse i å utvikle didaktiske opplegg og formidlingsprosjekter i skoler og opplæringsarenaer. Sammenhengen mellom utøving, musikalsk samhandling, arrangering/komponering og didaktikk står sentralt. 

Sentrale tema i emnet er: 

  • Hovedinstrument 
  • Musikkteknologi 
  • Samspill/kor 
  • Gehør, teori/arrangering og komponering 
  • Musikkhistorie 
  • Didaktisk refleksjon og analyse 

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten 

  • har kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i musisering  
  • har kunnskap om musikkhistoriske perspektiver 
  • har kunnskap om utvalgte arrangerings- og komponeringsteknikker 
  • har kunnskap om metoder og instrumenter som er egnet for samspillaktiviteter 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan bruke hoved- og bi-instrumenter på en konstruktiv og relevant måte i formidling og undervisning, alene og i samspill med andre 
  • kan bruke stemmen på en hensiktsmessig måte i ulike ensemble- og undervisningssituasjoner 
  • kan arbeide med og reflektere over tekniske og kunstneriske problemstillinger på hovedinstrument, og med dette som utgangspunkt skape et selvstendig uttrykk 
  • kan videreutvikle sitt musikalske gehør og knytte dette opp mot praktisk arbeid med hovedinstrument og samspill 
  • kan skape, dokumentere og tilrettelegge musikk for ulike arenaer 

Generell kompetanse 

Studenten  

  • kan anvende ulike arbeidsmåter i forbindelse med utøvende aktiviteter, og vise evne til å ta initiativ i ulike sammenhenger der innøving og formidling av musikk er i fokus 
  • kan kommunisere om og reflektere rundt problemstillinger knyttet til musikk og musikalsk læring 
  • kan initiere, organisere og lede musikkundervisning på ulike arenaer 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knytt til praktisk undervisning der teori blir integrert gjennom undervisning og praktisk erfaring. Gruppearbeid og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer inngår som en viktig del av emnet. Undervisning skjer på campus eller i digitale format dersom det undervises på tvers av campus. Studentene skal i løpet av semesteret delta på festivalen "Småspill".  

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:  

  • Aktiv deltagelse i undervisningsaktiviteter som er definerende for emnet og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver der studenten viser kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i musisering og hen kan arbeide med og reflektere over tekniske og kunstneriske problemstillinger på hovedinstrument 
  • Muntlig og skriftlig prøve i teori og gehør der studenten viser kunnskap om musikkhistorie perspektiver og kan videreutvikle sitt musikalske gehør og knytte dette opp mot praktisk arbeid med hovedinstrument og samspill 
  • Aktiv deltakelse på "Småspill".  Studentene skal bidra med utøvende og eller didaktisk arbeid og reflektere rundt problemstillinger knyttet til musikk og musikalsk læring 
  • Skriftlig refleksjonsoppgave i didaktikk knyttet til hovedinstrument, bi-instrument, samspill og formidling av musikk i klasserommet. Studenten bruker praksis som ramme for oppgaven 

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Emnet har todelt eksamen. 

Del 1: 

Praktisk eksamen - Hovedinstrument. Tid: 30 minutt repertoar pr student. Vekting: 70%  

Del 2: 

Individuell mappeoppgave i didaktikk, musikkhistorie, arrangering og komponering, Tid: hele semesteret. Omfang: 1250-1500 ord. Vekting: 30% 

Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler