MAFYS512 Fysioterapi ved subakutte og langvarige hjerte- og lungesykdommer
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Dette emnet er en fordypning og videre kvalifisering innen fysioterapi relatert til pasienter med hjerte- og lungesykdommer. I emnet drøftes og undervises det i kunnskapsbasert vurdering, behandling og rehabilitering relatert til praksisnære problemstillinger i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Emnet er delt i to likeverdige deler hvor en del er samlingsbasert og den andre delen er 5 ukers praksis. Tema i emnet:
- Sykdomslære
- Fysiologiske responser
- Fysioterapi ved subakutte og kroniske hjerte- og lungesykdommer
- Medisinsk teknisk utstyr
- Måle- og evalueringsmetoder
- Kirurgiske inngrep
- Smerte
- Kognitive tilnærminger og mestring
- Tverrfaglig samarbeid
- Kunnskapsbasert fysioterapi innen fagområdet
- Individuell plan
- Implementering
- Helsepedagogikk
- Billeddiagnostikk
- Laboratorieanalyser
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har inngående kunnskap om hjerte- og lungesykdommer i et livsløpsperspektiv, herunder anatomi, fysiologi, patologi, prognose, etiologi, epidemiologi, livsstil og miljø
- har inngående kunnskap om de vanligste fysioterapeutiske undersøkelsesmetoder, funksjonstester og behandling relatert til problemstillinger hos pasientgruppen
- har inngående kunnskap om de vanligste kirurgiske og invasive prosedyrer
- har inngående kunnskap om teorier som fremmer mestring og helsefremmende atferd
- har inngående kunnskap om mekanismer rundt langvarig smerte
- har innsikt i fortolkning av billeddiagnostiske beskrivelser og laboratorieprøver og kan sette dem i sammenheng med kliniske funn
- kan anvende kunnskap om tiltak som fremmer motivasjon og mestring*
Ferdigheter: Studenten...
- kan undersøke, vurdere og behandle pasienter med hjerte- og lungesykdommer med hensyn til smerte, funksjon, aktivitet og deltakelse ut fra et kunnskapsbasert fysioterapifaglig perspektiv
- kan anvende klinisk resonnement og ta reflekterte beslutninger om fysioterapitiltak relatert til den enkelte pasient
- kan utarbeide individuell plan
- kan reflektere kritisk over egen rolle og funksjon i et tverrfaglig team og vise adferd i samsvar med en verdibasert grunnholdning
- kan vurdere behov for henvisning til videre undersøkelse/behandling i kommune- og spesialisthelsetjenesten
Generell kompetanse: Studenten...
- kan ivareta pasienter med sammensatte problemstillinger
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å beskrive, forstå og formidle funksjonsvurdering i sammenheng med livsbelastninger, og begrunne behandlingstilnærming og dosering
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Tidligere gjennomførte emner ved studiet
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og består av forelesninger og studentaktive læringsformer som simulering/ferdighetstrening, gruppearbeid og seminarer. I tillegg kommer selvstudium og praksis. Praksis består av fem ukers veiledet praksis. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke, inkludert i praksisperioden.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er krav om 80% fremmøte på obligatorisk studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.
Vurderingsform
Vurderingen er todelt og begge deler må være bestått for å bestå emnet.
Del 1: Praksisstudier Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte og krav til 90 % tilstedeværelse er oppfylt. I vurderingen inngår også et refleksjonsnotatet. Omfang mellom 700-1000 ord.
Praksisveiledere anbefaler om praksis er godkjent/ikke godkjent. Praksislærer er ansvarlig for den endelige vurderingen.
Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis,og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, så skal studenten få varsel med begrunnelse og hvilke krav som må oppfylles for å kunne bestå praksis.
Del 2: Oppgave Litteraturstudie relatert til klinisk problemstilling. Omfang 2000 ord ± 10 %.
Vurderingsuttrykk Bestått/ikke bestått
Ny eksamen Ved ikke bestått deleksamen, må aktuell del tas på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler