Hopp til innhald

MAKPR440 Biomedisin, visualisering og bildeanalyse

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

I dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om hvordan strukturelle, fysiologiske og patofysiologiske prosesser og endringer kan relateres til bildesignal og bildekontrast i modaliteter som MRI, CT, PET og ultralyd. Sentralt i emnet er også bildebehandling og bildeanalyse der morfologiske, fysiologiske og patofysiologiske prosesser er avbildet, visualisert og kvantifisert.

Teoretiske perspektiver fra MAKPRA420 Prinsipper for bildekvalitet, bildebehandling og bildeanalyse knyttes inn i emnet. Undervisning i ulike organer og organsystemer tilrettelegges slik at studenten kan fordype seg i sitt faglige interessefelt.

Følgende temaer relatert til medisinsk visualisering og bildeanalyse omhandles:

  • anatomi, fysiologi og patologi i utvalgte organer og organsystemer
  • fysiologiske endringer gjennom livsløpet
  • cellebiologi
  • tumorbiologi: utvikling, progresjon, og grunnlag for behandlingsprinsipper, herunder cytologi, histologi, proteomikk, genomikk, og epigenetikk
  • etiologi og epidemiologi knyttet til et utvalg cancertyper relevant for medisinsk avbildning
  • biologiske og biofysiske kontrastmekanismer som undersøkes ved medisinsk avbildning
  • bildebaserte biomarkører
  • måling av strukturelle, fysiologiske og patofysiologiske egenskaper i medisinsk bildemateriale
  • patofysiologi og bildediagnostikk ved utvalgte sykdomstilstander

Emnet arrangeres i første halvdel av femte semester. 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten…

  • har inngående kunnskaper om fysiologiske og patofysiologiske prosesser i utvalgte organsystem.
  • har inngående kunnskap om fysiologi og patofysiologi relatert til signal i rom og tid i ulike bildedannende modaliteter..
  • har inngående kunnskap om hvordan strukturelle forhold og fysiologiske prosesser kan måles og visualiseres ved bruk av bildedannende modaliteter.
  • kan forklare prinsippene bak analysemetoder for å kvantifisere og visualisere anatomiske, fysiologiske og patofysiologiske egenskaper og prosesser.
  • har inngående kunnskap om faktorer som kan påvirke kvaliteten til bildematerialet og knytte dette opp til indikasjon/problemstilling.

Ferdigheter: Studenten…

  • kan benytte relevant programvare for å utføre bildebehandlingsoppgaver knyttet til å kvantifisere og/eller visualisere vevsstruktur- og funksjon.
  • kan arbeide selvstendig med biomedisinske eller kliniske problemstillinger knyttet til ett eller flere steg i prosessen fra bildeopptak til bildeanalyse.

Generell kompetanse: Studenten…

  • kan kommunisere om nytteverdien av bildeanalyse og visualisering for diagnose og behandling.
  • kan vurdere og sammenligne ulike metoder for bildebehandling knyttet til å måle og visualisere vevets funksjon og struktur..
  • kan vurdere spesielle etiske utfordringer knyttet til forskning innen visualisering og bildeanalyse..
  • kan kommunisere om nåværende og mulige fremtidige medisinske anvendelsesområder for bildebehandling og bildeanalyse.

Krav til forkunnskaper

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne for andre som ikke er tatt opp på studieretningen så lenge de oppfyller søknadskriteriene for masterstudiet.

For studenter som tar hele masterløpet må emner i første studieår være bestått.

Anbefalte forkunnskaper

MAKPR420 Prinsipper for bildekvalitet, bildebehandling og bildeanalyse

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i hovedsak nettbasert, med én fellessamling på campus (3-5 dager). Undervisning omfatter forelesninger (synkron og asynkron), webinarer, laboratorieøvelser, oppgaveløsning individuelt og i grupper, samt deltakelse i diskusjonsfora på nett. Studenten jobber ut fra ukeplaner med oppsatte studieaktiviteter, herunder lesing av relevant litteratur. Canvas benyttes både til undervisning, aktiviteter tilknyttet selvstudium og til kommunikasjon med medstudenter og faglærere. Det forventes selvstudium utover undervisninger i emnet og en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke.

Det tilrettelegges for praktiske øvelser i bildebehandling med ulik programvare som anvendes både i klinisk praksis og i forskning. Studenten arbeider både individuelt og i grupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen:

  1. Fremlegg av individuelt arbeid på seminar.
  2. 80 % tilstedeværelse ved obligatorisk studentaktiv undervisning (gruppearbeid og seminar).

Læringsaktivitetene er gyldige i fire påfølgende semestre. 

Vurderingsform

Oppgave Skriftlig oppgave, 2500 ord +/- 10%. Studenten velger en patologisk tilstand eller et spesifikt organ/vev og evaluerer ulike metoder med hensyn på dens evne til å detektere/kvantifisere/visualisere patologi, struktur eller funksjon.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen Ved ikke bestått karakter leverer studenten ny besvarelse til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. 

Mer om hjelpemidler