MAR801 Markedsføring
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Kurset skal gi forståelse for filosofien bak moderne markedsføring og kjennskap til de virkemidler markedsføringen benytter. Gjennom teori og praktiske case-oppgaver utdypes og praktiseres kunnskapene.
Innhold:
- Markedsføring som begrep og fagområde
- Markedsføringsledelse og markedsføring som bedriftsfunksjon
- Markedsorientering
- Markedsføringsvirkemidler
- Markedskommunikasjon
- Produktutvikling og innovasjon
- Prispolitikk
- Distribusjon
- Organisasjonskulturens rolle i markedsføring
- Kjøpsatferd i forbrukervaremarkedet og forretningsmarkeder
- Utvikling av sterke merkevarer
- Markedsplanlegging
- Markedsundersøkelser (metode)
- Juridiske rammebetingelser
- Co-produksjon
- Hva er merkevare
- Merkevarebygging og posisjonering
- Merkekjennskap og merkeassosiasjoner
- Virkemidler for merkevarebygging
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- skal kunne beskrive markedsføring som funksjon, prosess og aktivitet. Gjennom denne kunnskapen vil kandidaten få innsikt i både strategiske og taktiske virkemidler man har til disposisjon. Man vil blant annet få kunnskap om hvilke konkurransevirkemidler (de 5 P`ene) enhver bedrift har til sin disposisjon og kunne forklare hvordan anvendelsen av konkurransemidlene henger sammen.
- skal ha kunnskap om segmentering og forskjellige kriterier som benyttes for å dele inn et marked i segmenter.
- skal kjenne til forskjellige markedsundersøkelsesformer. Den innsikt man kan få fra kunder og konkurrenter gjennom markedsundersøkelser vil være vesentlig for å forstå kundenes atferd i markedet. Dette er en viktig forståelse for å forstå hvorfor bedrifter må være markedsorienterte i sin tilnærming til et marked.
- skal kjenne til de ulike stadiene i et produkts livssyklus og hvordan forskjellige strategier i de ulike stadiene påvirker produktets suksess. Kandidaten vil også få kunnskaper om de nyeste teoriene innen fagfeltet. Man vil blant annet se på hvordan kundene i dag i langt større grad enn tidligere utvikler varer og tjenester sammen med produsentene (co-produksjon).
- skal kjenne til hva en merkevare er og hvilken verdi en merkevare kan tilføre både kunder og bedrift.
- skal kunne beskrive og identifisere sentrale komponenter i en merkevare (merkekjennskap og merkekunnskap) og hvordan merkevare utvikles og vedlikeholdes.
Ferdigheter
Kandidaten skal utvikle ferdigheter innenfor følgende områder:
- Kunne anvende markedsføringsteori på praktiske problemstillinger.
- Kunne anvende strategiske virkemidler for å posisjonere produkter.
- Kunne utarbeide en konkret markedsplan for en bedrift.
- Kunne analysere kjøpsatferdsprosessen til potensielle kunder.
Kunne anvende mixen av de 5-P`ene på et produkt:
- Hvordan finne «riktig» pris og beregne inntjening?
- Hvordan arbeide med produktutvikling og innovasjon?
- Hvordan kan man best kommunisere til og med forbrukerne?
- Hvordan distribuerer man produktene ut til kundene?
- Hvordan utvikler og motiverer man egne ansatte til å levere våre produkter på en best mulig måte
- Kunne dele inn et marked i segmenter
- Kunne planlegge og gjennomføre en markedsundersøkelse.
- Kunne planlegge lanseringer av produkter.
- Kunne vurdere spesifikke etiske og samfunnsansvarlige utfordringer.
Kandidaten skal være i stand til å benytte teorier om merkevareledelse som verktøy for å bygge og vedlikeholde en merkevare.
Generell kompetanse
Kandidaten
- skal oppøve seg generell kompetanse som gjør han/henne best mulig i stand til å jobbe markedsrettet og tenke markedsorientering.
- skal være i stand til å analysere et marked, planlegge, gjennomføre og kontrollere aktiviteter for å markedsføre et produkt eller en tjeneste i forbrukermarkedet. I analysen av markedet skal man oppøve kompetanse i forhold til å avdekke hvem som er de mest attraktive kundene og hvilke konkurrenter vi må være spesielt oppmerksomme på.
- skal være i stand til å reflektere over ulike etiske utfordringer i forhold til hvordan markedsføringstiltak kan påvirke forbrukerne. Kandidaten skal også ha opparbeidet kritisk vurderingsevne i forbindelse med utøvelse av praktisk merkevareledelse.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gjennomført som plenumsforelesninger. Det legges opp til en rekke case og praktiske oppgaver som løses i forelesning. Casene presenteres og diskuteres i plenum og deltakerne kan få ulike roller i noen av oppgavene.
Obligatorisk læringsaktivitet
2 innleveringer må være bestått før eksamen kan avlegges.
Vurderingsform
8 timers skriftlig hjemmeeksamen ved hjelp av Wiseflow. Bokstavkarakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, men det er ikke lovlig å samarbeide med andre. Plagiatkontroll vil bli foretatt etter innlevering.
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ØAM112 - Merkevareleiing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ØAO002 - Marknadsføring I - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- BØA116 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng