Hopp til innhald

MASB520 Ulike perspektiv på barnevernets fag og yrkesutøvelse

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet har fokus på sentrale teorier og perspektiv på barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og hvilke konsekvenser det har for barn og unge å vokse opp med omsorgssvikt, vold, rus og utfordrende levekår. Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap om samarbeid med barn og foreldre i barnevernet, familie- og nettverksperspektiv, og miljøterapeutisk arbeid i en barnevernsfaglig kontekst. Sentrale tema er også ulike perspektiv på barnets beste, og betydningen av tverrfaglig samarbeid i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. 

Emnet vektlegger en kritisk tilnærming og har et grunnleggende fokus på etisk refleksjon. Læringsformene skal bidra til å fremme analytiske ferdigheter og evne til å forstå barnevernets fag og yrkesutøvelse i lys av makt, sosiale, kulturelle og historiske forhold, i norsk og internasjonal kontekst.

Et gjennomgående fokus i emnet er vektlegging av studentenes evne til å anvende teoretisk forståelse i praksisnære situasjoner.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barn og unges utvikling.
  • har avansert kunnskap om teorier og perspektiver på betydningen av mangfold, kulturelle forskjeller og sosial ulikhet for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • har avansert kunnskap om barnevernets rolle og samfunnsmandat og om hvordan tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid.
  • har inngående kunnskap om hovedtrekkene i barnevernets historie og utvikling, og den samfunnsmessige konteksten barnevernet har utviklet seg i.
  • har inngående kunnskap om barnevernets diskurser i et historisk og samtidsmessig perspektiv, inkludert barns beste.
  • har inngående kunnskap om familiearbeid og miljøterapi i barnevernsarbeid 
  • har inngående kunnskap om hvordan vold, kriminalitet, rus, fattigdom, diskriminering, helseutfordringer og funksjonsnedsettelser har betydning for barn, unge og familiers livssituasjon.

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, perspektiver og diskurser om barn, og kunne anvende dem i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til barnevernets rolle, makt og myndighetsutøvelse i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • kan analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller, sosial ulikhet og levekår har for hjelpebehov hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.

Generell kompetanse:

Studenten…

  • kan analysere og kritisk reflektere over hvordan den profesjonelles kunnskap, kompetansen og egne verdier kan innvirke på arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • kan bidra til, og koordinere, tverrfaglig samarbeid i komplekse situasjoner sammen med barn, unge og foreldre .
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge miljøterapeutiske tilnærminger i og utenfor institusjon.

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisnings- og læringsformer

Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, gruppearbeid, og individuelt prosessorientert arbeid hvor studentene arbeider med individuell tekst knytt til kritisk refleksjon over et egenerfart eller konstruert kasus individuelt og i gruppe

Kasusene som studentene presenteres for i emnet vil ta utgangpunkt i aktuelle problemstillinger i barnevernsfelt, og skal bidra til å utvikle studentenes analytiske, kritiske og praktiske ferdigheter. I emnet er det også lagt opp til et dialogseminar for å belyse et aktuelt tema i samarbeid med ulike aktører fra praksisfelt, forskning og brukerrepresentanter.  

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen:

  1. Innlevering av individuell, prosessorientert tekst knyttet til kritisk refleksjon på inntil 1000 ord. Studentene kan velge å ta utgangspunkt i erfaringer fra egen praksis i barnevernsfeltet eller fra et av kausene de blir presentert for i emnet.
  2. Deltakelse i refleksjonsgruppe hvor studentene gir og får tilbakemelding på den prosessorienterte teksten. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i refleksjonsgruppe.

Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i tre semester

Vurderingsform

Skriftlig individuell oppgave på 3000 ord +/- 10% som tar utgangspunkt i den obligatoriske prosessorienterte teksten. Studentene skal videreutvikle den prosessorienterte teksten til en akademisk tekst ved å bruke et eller flere av de teoretiske perspektivene som inngår i emnet til å analysere og drøfte det aktuelle temaet som den personlige erfaringen eller kasuset tar utgangspunkt i.

Vurderingsuttrykk 

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått. 

Ny eksamen 

Ved ikke bestått eksamen kan studenten bearbeide besvarelsen til ny eksamen en gang. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Mer om hjelpemidler