MBAS511 Barnehagen som danningsarena og barnehagelæreres profesjonsoppdrag
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester.
Sentralt i dette emnet er en kritisk forskningsbasert utforsking av barnehagelærerens oppdrag. Profesjonsoppdraget analyseres i lys av profesjonsteori, forskning og i pågående debatter. Studenten vil møte både klassiske og nyere pedagogiske og didaktiske tekster som tar fatt i samfunnsutfordringer for barnehagelærere og profesjonens bakgrunn i historiske og nåtidige forestillinger om barn og barndom.
Barnehagefaglige kjernebegrep som barns utvikling, lek, omsorg, læring og danning blir kritisk utforsket i ulike tekster.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagelæreres profesjonsoppdrag
- har avansert kunnskap om forskning i læreplanteori og didaktikk
- har inngående kunnskap om vilkår for barns utvikling, læring, omsorg, lek og danning
- har inngående kunnskap om barne- og barndomsforståelser før og nå
Ferdigheter
Studenten
- kan presentere analyser av faglige tekster med kobling til relevant forskning
- kan arbeide systematisk, analytisk og kritisk med kjernebegrepene barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning med kobling til relevant forskning
- kan faglig og personlig begrunne pedagogiske og didaktiske valg og praksiser
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide analytisk
- kan artikulere profesjonsoppdraget
- kan begrunne pedagogiske valg og praksiser
- kan lese og skrive akademiske tekster
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert. Samlingene er seminarpreget. Det blir lagt opp til at studentene skal delta i aktiviteter, presentere og diskutere, og gi hverandre tilbakemeldinger.
Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske læringsaktiviteter og semesteroppgave.
Det forutsettes systematisk arbeid med pensum og obligatoriske læringsaktiviteter mellom samlingene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er fire obligatoriske læringsaktiviteter
- 1. Mellom første og andre samling skal studentene gjennomføre en spesifisert læringsaktivitet som krever samarbeid mellom studentene
- 2. Tekstanalyse. Studenten skal presentere en forskningsfundert analyse av en pedagogisk tekst og gi tilbakemelding på medstudenters presentasjoner. Presentasjonen er muntlig med skriftlig dokumentasjon (f.eks. en digital presentasjon)
- 3. Mellom andre og tredje samling skal studentene gjennomføre en spesifisert læringsaktivitet som krever samarbeid mellom studentene
- 4. Akademisk tekst. Studenten skal skrive en akademisk tekst om danningsforståelse, lek, omsorg og læring i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv.
Retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene gis ved semesterstart.
Det vil bli gitt én (1) ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet.
Godkjent læringsaktivitet er gyldig i to (2) år etter godkjenning.
Vurderingsform
Semesteroppgave.
Denne oppgaven er en videreføring av arbeidskravene og skal være en skriftlig analyse av pedagogiske tekster. Semesteroppgaven skrives etter en bestemt mal.
Omfanget er 3200-4000 ord.
Retningslinjer for oppgaven gis i begynnelsen av kurset.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ny/utsatt eksamen kan samme oppgave leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler