Hopp til innhald

MGBMH301A Mat og helse 2, emne 1 - Sosialt felleskap, kulturelt mangfold og bærekraft i mat og måltider

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Mat og helse 2 emne 1 er et emne i grunnskolelærerutdanningen 1-7 og er et profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen. 

I Mat og helse 2 emne 1 legges det vekt på å fremme forståelse og respekt for matkulturelle forskjeller, og på å fremme bevissthet om bærekraftig matproduksjon og matforbruk.  

Ved utenlandsopphold i 6. semester kan Mat og helse 2 emne 1 og 2 erstattes med tilsvarende studier ved andre utdannings-institusjoner. Emnene må være godkjent før utreise.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om historiske hovedtrekk i utviklingen av det norske kostholdet og av politikken på matområdet
  • har kunnskap om sammenhengen mellom matproduksjon og klimaavtrykk
  • har kunnskap om hvordan matvalg og matforbruk kan påvirke miljø og matsikkerhet
  • har kunnskap om bærekraftige matvaner og matforbruk
  • har kunnskap om mat og måltiders betydning for sosial læring og interesse for mangfold i måltidskikker og tradisjoner
  • har kunnskap om hvordan identitet og fellesskap i matlaging og måltider blir formidlet i ulike kulturer

 

Ferdigheter 

Studenten

  • kan hjelpe eleven til å utvikle en trygg identitet
  • kan tilrettelegge undervisning for elevmedvirkning og stimulere elevene til å bli bevisste forbrukere og formidlere av matkultur.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge  og gjennomføre opplæring i faget med grunnlag i problemstillinger knyttet til identitet, kultur og bærekraft
  • kan reflektere over egen undervisningspraksis i mat og helse

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

MGBMH101 Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i mat og helse

MGBMH201 Mat og helse 1, emne 2 - Mat og helse som undervisningsfag i skolen

Undervisnings- og læringsformer

Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper. Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.

Materialkostnader (kr 600) og ekskursjoner må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.   

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk læringsaktivitet 1: Studentene skal individuelt eller i gruppe (maks. tre) lage en presentasjon av et dokumentert måltid som vektlegger de kulturelle og bærekraftige dimensjonene i måltidssituasjonen (15 min.) Presentasjonen skal i tillegg leveres skriftlig. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
  • Obligatorisk læringsaktivitet 2:Lage en podcast (5 min) om et tema knyttet til emnet (bærekraft- eller kulturperspektiv).

Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Undervisningsplan vil gi nærmere retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene. Alle obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente før studenten kan ta eksamen i emnet.

Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldige så lenge studenten har eksamensrett. Obligatorisk læringsaktivitet må være fullført innen gitt frist og godkjent før en kan gå opp til eksamen. 

Vurderingsform

Skriftlig 5t. skoleeksamen som vektlegger fagdidaktiske temaer innen emnene kultur og bærekraft.

Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler