MGBMU503 Musikk 3, emne 3 - Musikkpedagogisk grunnlagstenking, tradisjoner og utviklingstrekk
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet har hovedvekt på musikkpedagogisk teori og praksis sett i lys av relevante tradisjoner og utviklingstrekk innen forskning og utviklingsarbeid.
Studentene skal tilegne seg inngående kunnskaper om musikkpedagogisk teori og praksis sett i lys av relevante tradisjoner og utviklingstrekk innen forskning og utviklingsarbeid, videreutvikle sin egen musikkfaglige kompetanse og kunne anvende og reflektere over slike kunnskaper og ferdigheter i forhold til grunnskolens opplæring.
Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven skal utarbeides i løpet av emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert kunnskap om musikkpedagogikk som fagområde og forskningsfelt og kan sette dette i relasjon til grunnskolen som opplæringsarena i musikk
- Har avansert teoretisk og praktisk kunnskap om barns musikalske væremåte
- Har inngående kunnskap om musikalsk klasseledelse, musikalske arbeidsformer og lek, og om estetiske læreprosesser for elever på barnetrinnet
Ferdigheter
Studenten
- Kan videreutvikle egen utøverkompetanse og andre musikkfaglige ferdigheter og bruke denne kompetansen reflektert i praktisk musikkpedagogisk virksomhet
- Kan vurdere, diskutere og anvende musikkpedagogisk litteratur og læringsressursser som omhandler elevers læring og forholdet mellom barn og musikk
- Kan bruke og vurdere digitale redskap i skapende og gjenskapende arbeid i musikkfaget på barnetrinnet
- Kan kommunisere skriftlig og muntlig om musikkpedagogiske grunnlagsproblemer på en analytisk og kritisk måte
- Kan analysere og vurdere læreplaner og elevers måloppnåelse i lys av gjeldende læreplan i musikk
Generell kompetanse
Studenten
- Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiv til å analysere og drøfte problemstillinger og empirisk materiale om grunnskolens musikkpedagogiske, kunstneriske og estetiske fagfelt
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 og 2 (60 sp) fra syklus 1, eller tilgrensende.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, litteraturstudier, forskningsarbeid og prosjekt, seminar og kollokviegrupper. Workshops.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Ferdigstille prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
- Registrere masterprosjekt hos NSD ved behov
- Godkjent pålagte skriftlige og muntlige arbeider.
- Det vil være krav om frammøte knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene, eks. seminar om masterskisser og seminar om tidligere masteroppgaver.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjente arbeidskrav er gyldig i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen (30 minutter) over oppgitt emne fra pensum. Eksamensoppgaver blir levert ut til alle studenter ca. 4 uker før eksamen, trekking finner sted 2 uker før eksamen. Eksamensspråk er norsk eller engelsk (valgfritt).
10 minutters samtale med sensorene etter presentasjonen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler