MGBPØ101 Profesjonsemne 1
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Profesjonsundervisningen i GLU 1-7 består av et emne som skal dekke ulike fagovergripende tema pr. studieår. Denne emneplanen gjelder for profesjonsundervisningen i 1. studieår.
Fagovergripende tema 1. studieår
- Estetiske læreprosesser
Estetiske læreprosesser vektlegger kroppslige, følelsesmessige og kognitive opplevelser og vurderinger som grunnleggende for å skape og uttrykke sin forståelse av lærestoffet.
Aktive, undrende og utforskende prosesser står sentralt i dette arbeidet, og forutsetter lærerens evne til å tilrettelegge for kreative, improvisatoriske og fortolkende undervisningsprosesser.
Studentenes kreativitet, evne til å skape, samhandle, reflektere og kommunisere utvikles gjennom estetisk form. Studentene trenes i å tilrettelegge for elevers skapende læring, som kan være med å utvikle elevenes selvbilde og identitet.
Den skapende interaksjon mellom elevene og mellom lærer og elev, er med på å fremme et godt lærings- og klassemiljø.
2. Profesjonsetikk
Den profesjonelle lærer skal være godt kjent med etiske normer og prinsipper som gjelder gjennom utøvingen av yrket.
Å kjenne igjen en etisk utfordring og å kunne arbeide aktivt med denne er en forutsetning for god yrkesutøvelse som gir gode vilkår for læring hos eleven. Å være en profesjonell, bevisst lærer krever kjennskap til ulike etiske perspektiver, og at en kan anvende disse systematisk i refleksjon og behandling av yrkesetiske dilemma.
3. Medborgerskap
Medborgerskap handler om å leve sammen i fellesskap, fremme forståelse for ulikheter i kultur og verdier. Å utvikle demokratisk medborgerskap har mye å si for utviklingen av et godt psykososialt miljø. Studenten trenger kunnskap om hvordan undervisningen kan legge til rette for utvikling av elevene sine holdninger og handlinger. Kunnskap og kompetanse om elevmedvirkning og elevansvar i skolehverdagen kan fremme medborgerskap ved at elevene bidrar, deltar og samhandler i skolehverdagen.
Medborgerskap er et flertydig begrep som omfatter både juridisk status (statsborgerskap) og deltakelse i sosiale sammenheng, demokratiske prosesser og i organisasjoner på ulike nivå og i ulike sektorer i samfunnet. En kan skille mellom opplæring om demokratisk deltaking (kunnskap), opplæring for demokratisk deltakelse (holdninger) og opplæring gjennom demokratisk deltakelse.
Anbefalt litteratur: Komplementerende kunnskap i grunnskolelærerutdanningene Eilifsen, Margareth; Risøy, Bodil Kjesbo, Universitetsforlaget 2021, Totalt omfang: 200 s.
Læringsutbytte
1. Estetiske læreprosesser
Kunnskaper:
Studenten skal ha kjennskap til og erfaring med
- ulike innfallsvinkler til den estetiske dimensjonen
- lærerens betydning for elevers forståelse av estetiske læreprosesser
- konkrete verktøy og metoder for slik læring i skolen.
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne lede estetiske læreprosesser der kollektive skapende prosesser står sentralt.
- kunne legge til rette for helhetlig læring ved å ta i bruk virkemidler, verktøy og metoder knyttet til estetiske læreprosesser.
- kunne fremme dybdelæring gjennom den estetiske dimensjonen.
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede estetiske læreprosesser som fremmer helhetlig kroppslig, følelsesmessig og kognitiv læring.
2. Profesjonsetikk
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om
- grunnleggende yrkesetiske retningslinjer, for eksempel slik de kommer til uttrykk i Lærerprofesjonens etiske plattform utarbeidet av Utdanningsforbundet.
- det asymmetriske forholdet som en lærer-elevrelasjon innebærer og betydningen av å være en rollemodell.
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne identifisere ei yrkesetisk utfordring i in pedagogisk situasjon eller tekst.
Generell kompetanse
Studenten
- skal kunne være bevisst den etiske dimensjonen i undervisningsplanlegging.
3. Medborgerskap
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet.
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til minoritets- og majoritetsperspektiv, fordommer og ulike former for diskriminering.
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne alene og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om demokrati og medborgerskap som tverrfaglig emne og i ulike fag.
- skal kunne bidra til en demokratisk skolekultur med elevmedvirkning og legge til rette for undervisningssituasjoner der elevene får øve opp evnen til å tenke kritisk og lære seg å håndtere meningsbrytninger og uenighet.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i yrkesetiske og didaktiske problemstillinger knyttet både til demokratisk deltakelse og formidling av skolens verdigrunnlag.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skjer i klasser, større grupper, digitalt og på ulike læringsarenaer. Aktiv studentdeltakelse er forventet og undervisningen vektlegger studentaktive læringsformer.
Variasjon mellom introduksjoner, arbeid i grupper, utforming av tekst/podkast/film, digitale og fysiske rammer.
Obligatorisk læringsaktivitet
I profesjonsøktene blir det lagt opp til læringsformer som krever aktiv studentdeltakelse. Det er derfor obligatorisk å møte på profesjonsøktene.
Ved mer enn 20% fravær må man søke studieprogramansvarlig om å få lov til å fortsette studiet.
Vurderingsform
Det er ingen vurdering i emnet.