MGBPE401 Pedagogikk og elevkunnskap, emne 4 - Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Pedagogikk og elevkunnskap er et kulturfag som skal gi studentene forståelse for læreren og skolens rolle i samfunnet. Kjerneområdene i faget dreier seg om oppdragelse, utdanning og danning.
I dette emnet skal studenten videreutvikle et analytisk, nyskapende og kritisk perspektiv på arbeidet i skolen og på egen praksis i lys av pedagogiske og etiske grunnlagsproblem. Studenten skal utvikle bred innsikt i opplæringen på trinn 1-7, basert på nyere forskning.
Emnet er det siste av fire emner som til sammen utgjør 60 studiepoeng i faget Pedagogikk og elevkunnskap. Emnet er plassert i 9. semester.
Emnet har som mål å styrke kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse om den profesjonelle læreren som analytisk, kritisk og autonom yrkesutøver.
Tema som blir vektlagt i dette emnet er:
- Etikk i lærerprofesjonen
- Danning, oppdragelse og utdanning i et kritisk perspektiv
- Pedagogisk grunnsyn og perspektiver på læring
- Pedagogisk forskings- og utviklingsarbeid i teori og praksis
- Skole- og utdanningspolitiske diskurser
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn
- har avansert kunnskap om elevens læring, sosialisering og identitetsutvikling på 1. - 7.trinn
- har inngående kunnskap om skolens verdigrunnlag
- har avanserte kunnskaper om etiske modeller, normer og prinsipper som gjelder når en skal utøve lærerprofesjonen, og i vitenskapelig arbeid.
- har avanserte kunnskaper om ulike pedagogiske grunnsyn, og konsekvenser av disse.
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan anvende etisk teori og fagkunnskaper til å identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål
- kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 1-7 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipper og forskningsetiske standarder (Jf.masteroppgaven)
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MGBPE101, MGBPE201 og MGBPE301
Undervisnings- og læringsformer
Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer og utforskende virksomhet i samspill mellom teori og praksis. Undervisningen vil variere mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Aktive læringsprosesser i møte med digitale verktøy blir også vektlagt.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Godkjent deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter
- To arbeidskrav; en akademisk tekst og et muntlig, digitalt arbeid. Disse to skal danne utgangspunktet for en muntlig, digital presentasjon som er grunnlaget for muntlig eksamen
Retningslinjer for de ulike arbeidskravene blir gitt ved semesterstart.
Læringsaktivitetene må være fullført til fastsatte frister og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Muntlig eksamen basert på presentasjon av de to arbeidskravene.
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler