Hopp til innhald

MGBPØ501 Profesjonsemne 5

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Den profesjonelle lærer skal være godt kjent med etiske normer og prinsipper som gjelder gjennom utøvingen av yrket. 

Å kjenne igjen en etisk utfordring og å kunne arbeide aktivt med denne er en forutsetning for god yrkesutøving som gir gode vilkår for læring hos eleven. Å være en profesjonell, bevisst lærer krever kjennskap til ulike etiske perspektiv, og at en kan benytte disse systematisk i refleksjon og behandling av yrkesetiske dilemma. 

 

Anbefalt litteratur: Komplementerende kunnskap i grunnskolelærerutdanningene Eilifsen, Margareth (red.); Risøy, Bodil Kjesbo (red.) Universitetsforlaget, 2021, Totalt omfang: 200 s.

Læringsutbytte

Kunnskaper  

Studenten 

  • skal ha kunnskap om ulike etiske perspektiv/ tilnærminger  som gir grunnlag for yrkesetisk refleksjon 
  • skal ha inngående kunnskap om yrkesetiske refleksjonsmodeller   

Ferdigheter  

Studenten

  • skal kunne stille kritiske og  utforskende spørsmål til et yrkesetisk dilemma.    

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kjenne igjen et yrkesetisk dilemma, og kan analysere, reflektere og handle systematisk over dette i samarbeid med andre 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer. Variasjon mellom introduksjoner, arbeid i grupper, utforming av tekst/podkast/film, digitale og fysiske rammer. 

Obligatorisk læringsaktivitet

I profesjonsøktene blir det lagt opp til læringsformer som krever aktiv studentdeltakelse. Det er derfor obligatorisk å møte på profesjonsøktene. 

Ved mer enn 20% fravær må man søke studieprogramleder om å få lov til å fortsette studiet. 

Vurderingsform

Ingen vurdering i emnet.