MGUMH101A Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i skolefaget mat og helse
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Mat og helse 1 emne 1 er et emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Det er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen.
I Mat og helse 1 emne 1 legges det vekt på en innføring i et helsefremmende kosthold, matkultur, bærekraftig forbruk, og på mat og måltiders betydning for sosial læring og utjevning av sosiale ulikheter i helse. Gjennom emnet skal studentene utvikle kjennskap om fagets historiske utvikling og styringsdokumenter, og få kompetanse i matlagningsteknikker, matlagningsmetoder, smak og om måltider som kulturuttrykk
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagdidaktikk og didaktiske planleggingsmodeller
- har kunnskap om skolefagets historiske utvikling
- har kunnskap om gjeldende læreplanverk
- har kjennskap til sentrale styringsdokument som regulerer læringsarbeidet i mat og helse i grunnskolen
- har kunnskap om nasjonale kostholdsanbefalinger og retningslinjer for mat og måltider i grunnskolen
- har kjennskap til mat og måltider som sosial og kulturell arena
- har kunnskap om ulike matlagingsteknikker og matlagingsmetoder
- har kunnskap om trygg mat og matvarers holdbar
- har kunnskap om bærekraftige matvaner
Ferdigheter
Studenten
- kan holde god kjøkkenhygiene
- kan bruke egnede redskap, grunnleggende matlagingsmetoder og teknikker
- kan vurdere mat og måltider ut fra nasjonale kostanbefalinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i faget i tråd med LK20
- kan reflektere over egen undervisningspraksis i mat og helse
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper. Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.
Studenten forplikter seg til å bidra til studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
Materialkostnader (kr. 500) og ekskursjoner (kollektiv transport) må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatoriske arbeidskrav.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk læringsaktivitet 1: Bruk av digitalt læremiddel. Studentene skal bruke et tilgjengelig digitalt læremiddel som er relevant for mat- og helsefaget. Hele eller deler av læremiddelet skal brukes i en mat- og helseklasse i grunnskolen. Det digitale læremiddelet skal evalueres med utgangspunkt i elevstemmen.
Obligatorisk læringsaktivitet 2: Studentene skal velge ut en matrett (suppe, gryterett el.l.) som både kan tilberedes som i) ferdigprodukt og som ii) rett laget fra grunnen av. Sammenlign næringsinnhold, arbeidsteknikk, smak, tidsbruk i de to tilberedningsmåtene.
Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Undervisningsplan vil gi nærmere retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene. Alle obligatoriske læringsaktiviter må være godkjente før studenten kan ta eksamen i emnet.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Studenten trekker tema som både er pensumrelatert og som åpner for videre refleksjon.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler