Hopp til innhald

MGUMU502 Musikk 3, emne 2 - Kunstfagdidaktisk utviklingsarbeid

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet har hovedvekt på skapende og utøvende aktiviteter, og studentens egenutvikling er en vesentlig komponent i emnet. Fokus rettes mot hvordan elevers egne uttrykk kan tas i bruk og utvikles i musikkundervisningen og i tilrettelegging av musikalske prosesser og produkt for og med elever. Dette kan man kobles til praksis i feltet og skolekonsertprosjektet på 5.-10. trinn.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • Har avansert kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitetsutvikling, prosjektarbeid og dramaturgi i møte med elevers musisering, komponering og lytting på mellom- og ungdomstrinnet.
  • Har inngående kunnskap om musikalsk klasseledelse og praktiske estetiske arbeidsformer for elever på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • Kan forholde seg til mellom-og ungdomstrinnselevers musikkulturelle kontekster, og kan anvende musikkpedagogisk litteratur omkring dette emnet på en kritisk og reflektert måte
  • Kan lede praktiske musikk- og kunstdidaktiske prosjekter i samarbeid med andre, for eksempel i kunstner/lærersamarbeid
  • Kan videreutvikle sine musikalske og fagdidaktiske ferdigheter og reflektere over egen øving og lærerferdighet

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere kritisk over kunstdidaktiske praksiser i skole og samfunn
  • Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiver til å analysere og drøfte problemstillinger og empirisk materiale om grunnskolens musikkpedagogiske og kunstneriske fag- og forskningsfelt

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.

Undervisnings- og læringsformer

Verksted- og prosjektarbeid, egenøving, individuell og gruppevis veiledning i det skapende og utøvende, samspillsaktiviteter, forelesninger og analyse- og refleksjonsoppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Det vil være krav om frammøte knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene.
  • Loggføring av arbeidsprosess og dokumentasjon av musikalsk og praktisk musikkdidaktisk arbeid.
  • Performativt gruppearbeid med kunstneriske og musikkdidaktiske element i form av et skolekonsertprosjekt med målgruppe 1.-7. trinn knyttet til lokale produksjonsmiljøer som for eksempel Den Kulturelle Skolesekken.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen. Godkjente arbeidskrav er gyldig i to semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Del 1: Praktisk eksamen. Teller 70 % av endelig karakter. Utarbeiding og gjennomføring av et musikalsk prosjekt hvor studenten skal bidra musikalsk til sluttproduktet. Det skal leveres en audiovisuell dokumentasjon av framføringen/produktet.

Del 2: Skriftlig refleksjonsoppgave etter gjennomført praktisk eksamen. Teller 30 % av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, må begge deler tas på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler