MGUMU502 Musikk 3, emne 2 - Kunstfagdidaktisk utviklingsarbeid
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet har hovedvekt på skapende og utøvende aktiviteter, og studentens egenutvikling er en vesentlig komponent i emnet. Fokus rettes mot hvordan elevers egne uttrykk kan tas i bruk og utvikles i musikkundervisningen og i tilrettelegging av musikalske prosesser og produkt for og med elever. Dette kan man kobles til praksis i feltet og skolekonsertprosjektet på 5.-10. trinn.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitetsutvikling, prosjektarbeid og dramaturgi i møte med elevers musisering, komponering og lytting på mellom- og ungdomstrinnet.
- Har inngående kunnskap om musikalsk klasseledelse og praktiske estetiske arbeidsformer for elever på trinn 5-10
Ferdigheter
Studenten
- Kan forholde seg til mellom-og ungdomstrinnselevers musikkulturelle kontekster, og kan anvende musikkpedagogisk litteratur omkring dette emnet på en kritisk og reflektert måte
- Kan lede praktiske musikk- og kunstdidaktiske prosjekter i samarbeid med andre, for eksempel i kunstner/lærersamarbeid
- Kan videreutvikle sine musikalske og fagdidaktiske ferdigheter og reflektere over egen øving og lærerferdighet
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk over kunstdidaktiske praksiser i skole og samfunn
- Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiver til å analysere og drøfte problemstillinger og empirisk materiale om grunnskolens musikkpedagogiske og kunstneriske fag- og forskningsfelt
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.
Undervisnings- og læringsformer
Verksted- og prosjektarbeid, egenøving, individuell og gruppevis veiledning i det skapende og utøvende, samspillsaktiviteter, forelesninger og analyse- og refleksjonsoppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Det vil være krav om frammøte knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene.
- Loggføring av arbeidsprosess og dokumentasjon av musikalsk og praktisk musikkdidaktisk arbeid.
- Performativt gruppearbeid med kunstneriske og musikkdidaktiske element i form av et skolekonsertprosjekt med målgruppe 1.-7. trinn knyttet til lokale produksjonsmiljøer som for eksempel Den Kulturelle Skolesekken.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen. Godkjente arbeidskrav er gyldig i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Del 1: Praktisk eksamen. Teller 70 % av endelig karakter. Utarbeiding og gjennomføring av et musikalsk prosjekt hvor studenten skal bidra musikalsk til sluttproduktet. Det skal leveres en audiovisuell dokumentasjon av framføringen/produktet.
Del 2: Skriftlig refleksjonsoppgave etter gjennomført praktisk eksamen. Teller 30 % av endelig karakter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, må begge deler tas på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler